secundair logo knw 1

Test in de Deltagoot | Foto De Vlaamse Waterweg

De mobiele kering die De Vlaamse Waterweg wil plaatsen langs de Scheldekaaien in Antwerpen heeft met succes de test in de Deltagoot van Deltares doorstaan. Dat betekent dat de kering over een lengte van 842 meter wordt geïnstalleerd. Het wordt de langste mobiele waterkering ter wereld, aldus De Vlaamse Waterweg.

Om garantie te krijgen over de stabiliteit en betrouwbaarheid van de kering, liet De Vlaamse Waterweg, een agentschap van de Vlaamse overheid, verschillende testen uitvoeren. De golftest was het sluitstuk, waarbij de kering golven moest doorstaan vergelijkbaar met die van een noordwesterstorm op de Schelde. 

De plaatsing van de kering heeft plaats in het kader van de herinrichting van de Antwerpse Scheldekaaien, een strook van 7 kilometer lang tussen de rivier en het centrum van de stad. De opknapbeurt van de kaaien, een gezamenlijk initiatief van de stad Antwerpen en het Vlaamse Gewest, betreft ook het herstel van de historische kaaimuur langs de Schelde en de aanleg van een verhoogde waterkering.


H2O februari banner breed


De kaaimuur is op sommige plekken 120 jaar oud en moet worden gestabiliseerd of vernieuwd. Ook de huidige waterkeringsconstructie, een betonnen muur van 1,35 meter die bij stormtij de stad beschermt, is aan vernieuwing toe. De waterkering moet, onder meer door de zeespiegelstijging, 90 cm verhoogd worden, schrijft De Vlaamse Waterweg.

De mobiele kering wordt geplaatst in de zone tussen het Zuiderterras en het Bonapartedok. Ze komt alleen bij stormtij omhoog. Zo blijft het uitzicht op de Schelde gevrijwaard en de openbare ruimte toegankelijk. Chris Danckaerts, bestuurder van De Vlaamse Waterweg, omschrijft de kering als ‘een technisch huzarenstukje en een toonbeeld van Vlaamse innovatie dat Antwerpen moet beschermen tegen het water van de Schelde bij stormtij’. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.