secundair logo knw 1

Vlaamse boeren pompen water uit een kanaal tijdens de droge zomer van 2018 I foto: Spotter2 / Wikimedia Commons

De Vlaamse regering gaat met een Blue Deal de droogte aanpakken. Hierin worden zeventig acties voor onder meer ontharding in steden en circulair watergebruik in landbouw en industrie gebundeld. In eerste instantie is 75 miljoen euro beschikbaar, in het najaar komt er extra geld bij.

Droogte is zo mogelijk een nog groter probleem bij onze zuiderburen dan hier te lande. Zo heeft België een ‘hoge waterstress’ volgens een internationale index. Vlaanderen doet het relatief nog slechter dan de twee andere gewesten. De Vlaamse regering wil nu met een Blue Deal de droogteproblemen aanpakken.

Zuhal DemirZuhal Demir (foto: Paul van Welden / Wikimedia Commons)

Dat maakte Zuhal Demir, minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme, gisteren bekend. “Met deze Blue Deal slaat Vlaanderen resoluut de weg in van minder verharding, meer vernatting en natuur en maximaal circulair watergebruik.”

Taskforce op hoog niveau
In de Blue Deal worden zeventig acties gebundeld. De Vlaamse regering trekt hiervoor in eerste instantie 75 miljoen euro uit en besluit in het najaar hoeveel extra geld erbij komt. Om toe te zien op de uitvoering van de acties, wordt op hoog niveau een Taskforce Droogte  ingesteld. Hierin zitten behalve ministers, provinciegouverneurs en bestuurders van partijen uit onder andere de watersector ook de bekende ‘waterprofessoren’ Marijke Huysmans (Vrije Universiteit België en KU Leuven) en Patrick Willems (KU Leuven).

Demir legt op de site van haar eigen partij Nieuw-Vlaamse Alliantie uit waarom voor deze aanpak is gekozen. “We zijn vastberaden Vlaanderen te vernatten en onze waterbevoorrading te verbeteren. Niet investeren in de strijd tegen droogte zou nefast (funest, red.) zijn voor de weerbaarheid van onze industrie en onze landbouw. Bovendien zijn onthardingsprojecten stuk voor stuk extra werk voor wegenwerkers en de bouwsector. De aanleg van natte natuur en grootschalige bufferbekkens zorgen dan weer voor behoorlijk wat werkgelegenheid voor grondwerkers. Bovendien is extra natte natuur vaak toeristisch ontsluitbaar, hetgeen ook indirect economische activiteiten met zich meebrengt.”

Reeks van maatregelen
In de Blue Deal wordt een reeks van maatregelen opgenomen. In vogelvlucht de belangrijkste plannen van de Vlaamse regering.

• Natte natuur.
De bedoeling is om moerassen, plassen, meren en natte graslanden te herstellen. Vlaanderen heeft in de laatste vijftig à zestig jaar ongeveer 75 procent van de natte natuur verloren.

• Waterbuffers.
Er wordt sterk ingezet op de aanleg van groot- en kleinschalige waterbuffers. De aanleg van grote waterbuffers levert de nodige reservecapaciteit uit. Ook krijgen waterlopen hun oude meanderende vorm terug. Kleine stuwen in afwateringsgrachten zorgen ervoor dat meer water in de grond infiltreert en zo het grondwater wordt aangevuld.

• Industrie en landbouw.
De Vlaamse regering ziet deze sectoren als een belangrijk onderdeel van de oplossing. Vanaf 2022 moeten bedrijven een wateraudit of -scan laten uitvoeren om in aanmerking te komen voor subsidies en vergunningen van de Vlaamse overheid. Voor grootverbruikers en bedrijven met een grote verharde oppervlakte wordt een waterscan verplicht.

• Lokale droogteplannen.
Met het initiatief Vlaanderen breekt uit worden goede onthardingsingrepen door lokale besturen gestimuleerd. Gemeenten komen vanaf 2024 alleen met een ambitieus hemelwater- en droogteplan nog in aanmerking voor watergerelateerde subsidies.

• Tegengaan van lekverliezen.
Het doel is dat tegen het eind van 2025 Vlaanderen tot de wereldtop behoort, als het gaat om waterleidingen zonder lekken. Dit betekent een score van minder dan 0,5 op de Infrastructure Leak Index. Er start daarom versneld een traject voor innovatie en realisatie bij waterbedrijven. Hun inspanningen om het doel te halen mogen niet leiden tot een hogere waterfactuur.

• Meldingsplicht.
Wie water uit een onbevaarbare waterloop wil halen, moet dat voortaan melden. De regering wil hiermee een beter zicht krijgen op de hoeveelheid water die door andere partijen wordt afgenomen.

• Waterbevoorrading.
De Vlaamse regering stelt een strategisch actieplan voor de waterbevoorrading op. Hierin staan investeringsprojecten van de drinkwatermaatschappijen in verband met de leveringszekerheid. Ook komt er in Vlaanderen een centrale regie voor drinkwatervoorziening.

Tweet Marijke Huysmans

Tweet Patrick Willems 

MEER INFORMATIE
Toelichting door minister Demir op site N-VA 
H2O-interview met professor Marijke Huysmans
H2O-bericht Vlaamse drinkwatervoorziening in mei
H2O-bericht met mening van Vlaamse experts

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.