Het Rijk, waterschap Aa en Maas en andere partijen hebben een overeenkomst gesloten over het project Meanderende Maas. Zij trekken 235 miljoen euro uit voor de versterking van de dijk tussen de Brabantse plaatsen Ravenstein en Lith, in combinatie met rivierverruiming, uitbreiding van de riviernatuur en stimulering van de economie.
De reden voor het project is dat het 26 kilometer lange dijktracé aan de Brabantse zijde van de Maas niet voldoet aan de nieuwe wettelijke veiligheidsnormen die sinds 2017 gelden. Een overstroming zou grote gevolgen hebben voor de bewoners in onder meer de steden Oss en Den Bosch. In 2019 is een voorkeursalternatief gepresenteerd waarin is gekozen voor een integrale aanpak: dijkversterking, rivierverruiming en gebiedsontwikkeling.
Dat heeft geleid tot de bestuursovereenkomst, die gisteren is ondertekend. Rijk en regio gaan in totaal 235 miljoen euro investeren in het project. Daarvan is ruim 135 miljoen euro bestemd voor dijkversterking. Het project valt onder het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), het Deltaprogramma Maas en het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.
Beperkte verhoging van dijk
Met het project Meanderende Maas worden meerdere vliegen in een klap geslagen: versterking van de dijk van Ravenstein tot Lith (beide plaatsen behoren tot de gemeente Oss), meer ruimte voor de rivier aan zowel Brabantse als Gelderse kant, vijfhonderd hectare extra riviernatuur en economische versterking van het gebied.
De rivierverruiming zorgt voor een verlaging van de waterstand, waardoor de verhoging van de dijk beperkt kan blijven en huizen en karakteristieke bomen worden behouden. De projectnaam is niet zomaar gekozen: de Maas krijgt zijn oude, meanderende loop terug. Dat is goed voor waterkwaliteit, flora en fauna en sluit zo aan bij de doelen van de Kaderrichtlijn Water.
De komende jaren worden de maatregelen voorbereid, waarna naar verwachting de werkzaamheden in 2023 van start gaan. In 2025 moet dan de dijk versterkt zijn. Het streven is dat in 2028 ook alle andere maatregelen zijn afgerond.
Impuls voor regio
Onder de samenwerkingsovereenkomst staan de handtekeningen van onder anderen minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en dijkgraaf Lambert Verheijen van Aa en Maas (voorzitter van de stuurgroep Meanderende Maas).Van Nieuwenhuizen noemt het project een voorbeeld voor de rest van het land. “De plannen voor de Maas zijn goed voor de waterveiligheid en de natuur. Ook het belang van de binnenvaart moet niet onderschat worden.”
Volgens Verheijen is door de maatregelen voor dijk, rivier en landschap sprake van een hernieuwde belangstelling voor het riviergebied van de Maas. “Dat geeft een impuls vanwege de versterking van veiligheid en natuur.”
MEER INFORMATIE
Toelichting op site HWBP
Projectsite Meanderende Maas
H2O-bericht over voorkeursalternatief