secundair logo knw 1

Minister Cora van Nieuwenhuizen is een van de ondertekenaars van de samenwerkingsovereenkomst I foto: Waterschap Aa en Maas

Het Rijk, waterschap Aa en Maas en andere partijen hebben een overeenkomst gesloten over het project Meanderende Maas. Zij trekken 235 miljoen euro uit voor de versterking van de dijk tussen de Brabantse plaatsen Ravenstein en Lith, in combinatie met rivierverruiming, uitbreiding van de riviernatuur en stimulering van de economie.

De reden voor het project is dat het 26 kilometer lange dijktracé aan de Brabantse zijde van de Maas niet voldoet aan de nieuwe wettelijke veiligheidsnormen die sinds 2017 gelden. Een overstroming zou grote gevolgen hebben voor de bewoners in onder meer de steden Oss en Den Bosch. In 2019 is een voorkeursalternatief gepresenteerd waarin is gekozen voor een integrale aanpak: dijkversterking, rivierverruiming en gebiedsontwikkeling.

Dat heeft geleid tot de bestuursovereenkomst, die gisteren is ondertekend. Rijk en regio gaan in totaal 235 miljoen euro investeren in het project. Daarvan is ruim 135 miljoen euro bestemd voor dijkversterking. Het project valt onder het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), het Deltaprogramma Maas en het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.

Beperkte verhoging van dijk
Met het project Meanderende Maas worden meerdere vliegen in een klap geslagen: versterking van de dijk van Ravenstein tot Lith (beide plaatsen behoren tot de gemeente Oss), meer ruimte voor de rivier aan zowel Brabantse als Gelderse kant, vijfhonderd hectare extra riviernatuur en economische versterking van het gebied.

De rivierverruiming zorgt voor een verlaging van de waterstand, waardoor de verhoging van de dijk beperkt kan blijven en huizen en karakteristieke bomen worden behouden. De projectnaam is niet zomaar gekozen: de Maas krijgt zijn oude, meanderende loop terug. Dat is goed voor waterkwaliteit, flora en fauna en sluit zo aan bij de doelen van de Kaderrichtlijn Water.

De komende jaren worden de maatregelen voorbereid, waarna naar verwachting de werkzaamheden in 2023 van start gaan. In 2025 moet dan de dijk versterkt zijn. Het streven is dat in 2028 ook alle andere maatregelen zijn afgerond.

Impuls voor regio
Onder de samenwerkingsovereenkomst staan de handtekeningen van onder anderen minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en dijkgraaf Lambert Verheijen van Aa en Maas (voorzitter van de stuurgroep Meanderende Maas).Van Nieuwenhuizen noemt het project een voorbeeld voor de rest van het land. “De plannen voor de Maas zijn goed voor de waterveiligheid en de natuur. Ook het belang van de binnenvaart moet niet onderschat worden.”

Volgens Verheijen is door de maatregelen voor dijk, rivier en landschap sprake van een hernieuwde belangstelling voor het riviergebied van de Maas. “Dat geeft een impuls vanwege de versterking van veiligheid en natuur.”

 

MEER INFORMATIE
Toelichting op site HWBP
Projectsite Meanderende Maas
H2O-bericht over voorkeursalternatief

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.