Vorig najaar ging de campagne Waterbazen van start. Met deze campagne willen de waterschappen het brede publiek bereiken. Doel is informeren over het werk van de waterschappen en het waterbewustzijn onder de mensen vergroten. De komende vier weken vormen de tweede fase van de campagne.
Met de publicatie van een gids met vragen en weetjes over waterkwaliteit en waterbeheer is de tweede fase van de campagne ‘Waterbazen’ van start gegaan. “Iedereen wandelt nu,” zegt Judith de Jong van de Unie van Waterschappen. “Dat wordt langzamerhand misschien wel een beetje saai. Daarom leek het ons een aardig idee om in het kader van onze campagne een mobiele gids te maken met vragen en opdrachten, die mensen tijdens een wandeling kunnen doen.”
De gids kent geen wandelroutes, maar biedt opdrachten in de categorieën ‘wandelen in de stad’, ‘wandelen in de natuur’ en ‘wandelen op de dijk’. De Jong: “We willen natuurlijk niet dat iedereen dezelfde routes gaat lopen. Vandaar de thematische aanpak met vragen en opdrachtjes voor jong en oud.”
Campagne
De campagne is bedoeld om de zichtbaarheid van de waterschapen te vergroten en het brede publiek te laten zien wat mensen zelf kunnen bijdragen aan schoon en voldoende water. “Het is, na de campagne rond de waterschapsverkiezingen, de eerste keer dat alle waterschappen samen met een boodschap naar het publiek komen. Dit doen we om ook tussen de verkiezingen door zichtbaar te zijn. We willen mensen van hele concrete tips en adviezen voorzien.”
“Uiteindelijk is de campagne geslaagd als we zoveel mogelijk mensen hebben bereikt en steeds meer mensen waterbewust handelen,” zegt De Jong. Om dat te meten, peilen de waterschappen de effecten van hun campagne ook regelmatig. “De eerste reacties zijn positief. De vele interacties op bijvoorbeeld sociale media laten zien dat het onderwerp leeft. De campagne zal nog een tijd doorlopen. Enkele keren per jaar willen we gezamenlijk met alle waterschappen aandacht genereren door nieuwe elementen aan de campagne toe te voegen. Nu is dat dus deze gids, maar de komende weken zoeken we het publiek ook op met nieuwe filmpjes en polls.”
MEER INFORMATIE
De gids is te vinden op de campagnewebsite
Bericht H2O Actueel bij begin Waterbazen-campagne