secundair logo knw 1

Het nieuwe kabinet samen met de koning na de beëdiging in Paleis Noordeinde (vicepremier Sigrid Kaag ontbrak vanwege een positieve coronatest) I foto: Valerie Kuypers

Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft de terreinen van water en scheepvaart onder zijn hoede genomen. Milieu en bodem behoren tot het takenpakket van staatssecretaris Vivianne Heijen. Klimaat valt hier niet onder.

Dit is geregeld tijdens het constituerend beraad van het kabinet-Rutte IV, waarvan de bewindslieden gisteren zijn beëdigd. Het waterbeleid blijft zo onderdeel van de portefeuille van de minister van Infrastructuur en Waterstaat, want in de twee voorgaande kabinetten was dit ook het geval. Mark Harbers (VVD) is verder verantwoordelijk voor weginfrastructuur, scheepvaart (maritieme zaken) en luchtvaart.

Minister Mark HarbersMinister Mark Harbers (foto: Martijn Beekman)

Hij meldt hierover: “Van jongs af aan heb ik een passie voor alles wat rijdt, vaart en vliegt. Verkeer, bescherming tegen water en zorg voor schoon water, dat zijn zaken die iedere Nederlander elke dag aangaan. Daar ga ik met de vele samenwerkingspartners mijn uiterste best voor doen.”

Milieu voor staatssecretaris
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat (CDA) heeft een wat uitgebreider omschreven pakket van taken: milieu, bodem, openbaar vervoer en spoor, fietsbeleid, KNMI, Autoriteit Nucleaire Veiligheid, Planbureau voor de Leefomgeving en internationaal OV. Zij mag in het buitenland de titel van minister voor Milieu dragen. “Ik moet ook naar een aantal Europese tops toe en dan is het heel belangrijk dat je je daar minister mag noemen”, aldus Heijnen in een interview met omroep 1Limburg.

Staatssecretaris Vivianne HeijnenStaatssecretaris Vivianne Heijnen (foto: Martijn Beekman)

Onder milieu vallen onder andere geluidhinder, veiligheid en risico’s, gevaarlijke stoffen, biociden en gewasbescherming buiten landbouw, luchtkwaliteit, circulaire economie, verkeersemissies en brandstoffen. Heijnen is niet verantwoordelijk voor zaken die met klimaat te maken te hebben. Deze taak is weggelegd voor minister Rob Jetten van Klimaat en Energie (D66). Klimaat wordt omschreven als klimaatverandering, luchtemissies van de industrie en emissierechten.

Jetten bekleedt een van de vier nieuwe ministerposten in het kabinet-Rutte IV; de ministeries zijn daarentegen niet gewijzigd. Hij is een minister zonder portefeuille: verantwoordelijk voor een bepaald beleidsterrein maar geen leiding over een departement. Zijn post valt onder het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Minister Micky Adriaansens zwaait hier de scepter.

Veel nieuwe gezichten
Voor de watersector zijn nog verschillende andere bewindslieden belangrijk. Er zijn veel nieuwe namen zoals minister Henk Staghouwer van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (ChristenUnie). Hij is de opvolger van Carola Schouten die nu minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen is. Staghouwer streeft naar verduurzaming van de landbouw en wil boeren toekomstperspectief bieden met goede verdienmodellen, een sterkere positie en meer waardering.

Bij het ministerie van LNV is Christianne van der Wal-Zeggelink (VVD) minister voor Natuur en Stikstof. Zij wil ervoor zorgen dat de stikstofuitstoot in 2030 gehalveerd is. “Dat doen we door per gebied aan de slag te gaan, immers het ene gebied is het andere niet.”

Een bekend gezicht in het kabinet is Wopke Hoekstra (CDA). Hij heeft het ministerschap van Financiën verruild voor dat van Buitenlandse Zaken. Liesje Schreinemacher (VVD) is minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Zij draagt verantwoordelijkheid voor onder meer het internationaal milieu- en klimaatbeleid. Minister Hanke Bruins Slot van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (CDA) houdt zich bezig met interbestuurlijke verhoudingen en regiodeals.

MEER INFORMATIE
Overzicht van bewindspersonen
Organogram ministerie van IenW
H2O Actueel: Mark Harbers minister
H2O Actueel: Vivianne Heijnen staatssecretaris

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.