secundair logo knw 1

Foto: WDODelta

Om de waterdoorlatendheid van de ondergrond van de Stadsdijken Zwolle te meten, laat waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) zogeheten innovatieve doorlatendheidssonderingen doen. Bij Stadsdijken Zwolle worden twee sonderingen tegelijk uitgevoerd om zowel de horizontale als de verticale doorlatendheid van het zandpakket in de ondergrond van de stadsdijken te achterhalen.

In het kader van het dijkversterkingsproject Stadsdijken Zwolle wordt de waterdoorlatendheid van de ondergrond in kaart gebracht. Door hoge waterdruk in de zandlaag en de aanwezigheid van een dunne afdekkende kleilaag zijn de stadsdijken in Zwolle erg gevoelig voor piping. Waterstroompjes kunnen de dijk dus ondertunnelen.

“We willen de piping zo scherp mogelijk berekenen en de data die het onderzoek oplevert, spelen dan weer een belangrijke rol in het uiteindelijke ontwerp van de dijkversterking”, vertelt Arend Pool. Pool is Consultant Waterbouw bij Fugro, het bedrijf dat in opdracht van WDODelta het onderzoek verricht.

Twee sonderingen tegelijk
Het sonderingssysteem dat in Zwolle wordt ingezet, is ontwikkeld door Fugro. Er worden twee sonderingen tegelijk uitgevoerd. “Bij één van de sonderingen wordt water geïnjecteerd in de ondergrond. Daarmee kunnen we de drukverhoging meten en dat zegt iets over de waterdoorlatendheid”, legt Pool uit. “Een meter verder doen we nog een sondering en zo kunnen we de horizontale en de verticale doorlatendheid van het zandpakket in de ondergrond analyseren. Zo kunnen we veel preciezer meten”.

De komende jaren werkt Waterschap Drents Overijsselse Delta aan de versterking van 7,5 kilometer stadsdijken in de gemeente Zwolle. Dit wordt gedaan onder de vlag van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), onderdeel van het Deltaprogramma. Pool: “We zijn vorige week begonnen met de sonderingen. De metingen zullen nog tot volgende week doorgaan. Over een of twee maanden verwachten we dan de resultaten te kunnen presenteren.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.