Het nieuwe initiatief Waterhandjes wil studenten met waterkennis aan een bijbaan in de watersector helpen. Volgens oprichter Bart van Eck blijft daar nu veel werk liggen dat prima door studenten gedaan kan worden. Voor hen is dat een leerzame ervaring en ook opdrachtgevers profiteren, stelt hij.
Van Eck is docent aan de opleiding watermanagement van de Hogeschool Rotterdam en werkt via zijn bedrijf For Elements als zzp’er bij waterschappen en gemeenten. "Ik zie dat daar veel werk ligt, terwijl studenten bijverdienen bij de AH of in een friettent. Waarom pakken we dat niet op in de watersector, bedacht ik. Soms kreeg ik die vraag ook: heb je niet een student voor mij?"
Samen met Ronald Hemel en Marc Balemans van adviesbureau Waterprof draaide hij de afgelopen maanden al proef met Waterhandjes. Een aantal studenten van zijn eigen opleiding verrichtte - door corona voornamelijk nog thuis - klussen voor onder andere Water Alliance en de gemeente Raalte.
Deze week is het platform officieel gelanceerd. Op de site Waterhandjes.nl kunnen hbo- en wo-studenten met een achtergrond in water zich aanmelden als ‘waterhandje’, terwijl opdrachtgevers als overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties hun klus daar kunnen aanbieden.
Extra handjes
Het gaat om werkzaamheden op het gebied van projectondersteuning, communicatie, onderzoek en databeheer. Van Eck: "Denk aan het inventariseren van stakeholdergroepen, het maken van GIS-kaarten of storymaps, het afnemen van interviews en databeheer. Waterhandjes zijn extra handjes in waterprojecten."
Voor studenten is zo’n opdracht interessant omdat ze hiermee de kans krijgen om versneld betaalde werkervaring op te doen, te leren en te bouwen aan hun netwerk in de sector, zegt Van Eck. Dat doen ze tijdens een stage ook, maar die is gericht op onderzoek en beslaat per definitie een beperkte periode. "Dit is heel praktisch: hands on."
Kloof
Opdrachtgevers krijgen er relatief goedkope arbeidskrachten bij en kunnen vast kennismaken met ‘de werknemers van de toekomst’. En ook onderwijsinstellingen profiteren: zij krijgen actuele ervaringen aangereikt en kunnen hun lespaketten daar beter op afstemmen. "Studenten gaan andere vragen stellen in de klas", aldus Van Eck.
Op termijn wil hij ook een ‘community’ oprichten om de kloof tussen opleiding en werkveld te verkleinen. Dat is overal nodig, maar hier zeker, meent hij. "Water wordt steeds belangrijker."
MEER INFORMATIE
Website Waterhandjes