De 21 Nederlandse waterschappen en de Unie van Waterschappen starten in het kader van hun ‘Waterbazen-campagne’ met een speciale actie: de Waterbazencheck, gericht op jongeren en jongvolwassenen.
De Waterbazencheck is een soort vragenlijst, speciaal gericht op jongeren. “Uit onderzoek blijkt dat deze groep grote intenties heeft om zelf iets te doen voor schoon en voldoende water, maar nog niet vaak handelt. Daar zit dus een grote potentie,” zegt Judith de Jong van de Unie van Waterschappen.
De vragen op de lijst gaan onder andere over hoeveel groen je plaats op een balkon of wat te doen met vet in een koekenpan. “We hebben de selectie van de vragen samen met de jeugdwaterschappers gedaan. Ook qua ‘look and feel’ hebben we geprobeerd de jonge doelgroep aan te spreken. Na het invullen van de vragen krijgen deelnemers tips over waterbewuste keuzes. Ook krijgen ze informatie over de werkzaamheden van de waterschappen.”
De komende vier weken zal, via een campagne op social media en inspanningen van de individuele waterschappen, de aandacht op de ‘Waterbazencheck’ worden gevestigd. “We hebben natuurlijk een streefdoel voor wat betreft bereik op sociale media. Dat ligt op minimaal 3 miljoen views. Daarnaast hopen we natuurlijk dat we positieve reacties krijgen, met veel interactie.”
De check maakt deel uit van de in 2020 opgezette publiekscampagne ‘Waterbazen'. Dit is een gezamenlijk initiatief van de 21 Nederlandse waterschappen. De campagne is bedoeld om ook in de periode tussen de waterschapsverkiezingen aandacht te vragen voor het werk van de waterschappen en mensen te bewust te maken van wat ze zelf kunnen bijdragen aan schoon en voldoende water. “We merken uit metingen dat de campagne wordt gewaardeerd. Het publiek snapt onze campagne en mensen zijn blij dat ze zelf echt iets kunnen doen.”
Als onderdeel van de publiekscampagne wordt twee keer per jaar een campagnepiek opgezet, waarvan de Waterbazencheck er een is. “Naast de Waterbazencheck loopt als onderdeel van deze campagnepiek ook een bedankactie voor mensen die zich inspannen voor schoon en voldoende water. Dat is voor een bredere doelgroep; eigenlijk alle Nederlanders. Komend najaar komen we nog met een tweede piek. Vanaf januari zullen we onze aandacht gaan vestigen op de waterschapsverkiezingen.”
Of de waterbazen daarna weer terugkomen is nog niet besloten. “De waterschappen hebben wel de intentie om gezamenlijk te blijven optrekken in de publiekscommunicatie.”
MEER INFORMATIE
De Waterbazencheck