secundair logo knw 1

Beeld uit een filmpje over Hydrogen Valley. Foto EZK

Groningen, Drenthe en Friesland hebben volgens minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) alles in huis om koploper te worden in de energietransitie. De drie noordelijke provincies ontvangen als eerste ‘waterstofregio’ Europese subsidie.

Het project Hydrogen Valley, naar het model van Silicon Valley in Californië, is afgelopen zomer door de Europese Commissie geselecteerd voor een subsidie van 20 miljoen euro. Samen met een publiek-private cofinanciering van 70 miljoen euro gaat het om een project van circa 90 miljoen euro.

''Dit is een mooi voorbeeld van hoe Groningen, Drenthe en Friesland voorlopers zijn als nieuwe duurzame energie-provincies’’, zei minister Wiebes vandaag op een symposium in Groningen. ''Omdat het Groningengasveld in 2022 sluit, biedt dit project het noorden van het land mooie kansen en werkgelegenheid.’’

Het HEAVENN-consortium, dat bestaat uit 31 publieke en private partijen uit zes Europese landen, diende in april de subsidieaanvraag in. Die werd mede ondersteund door meer dan 65 nationale en internationale partijen. Aanjagers waren New Energy Coalition en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland.

Uiterlijk in januari hoopt het consortium de overeenkomst te kunnen tekenen, waarna het zesjarige project kan gaan beginnen. Het project is bijzonder omdat het de hele waterstofketen omvat en plaatsvindt in een geografische regio.

Aardgaspijpleidingen
Het HEAVENN-project bestaat uit verschillende deelprojecten. Allereerst is er de grootschalige productie van groene waterstof als grondstof voor de industrie. Bestaande aardgaspijpleidingen worden geschikt gemaakt voor het transport van waterstof en nieuwe waterstofleidingen worden aangelegd op het Chemie Park Delfzijl en tussen het GZI-Next terrein en het Emmtec Industry & Business Park in Emmen.

In Veendam komt een ondergrondse waterstofopslag. In Hoogeveen en Groningen wordt waterstof toegepast voor de verwarming van huizen en in Delfzijl en Emmen voor de industrie.

Waterstof wordt ook gebruikt voor bussen, lichte en zware vrachtwagens en personenauto’s. Er komen extra waterstoftankstations in Groningen en Emmen, naast de al geplande in Pesse, Groningen en het reeds operationele in Delfzijl.

Hoewel er vooral projecten in Groningen en Drenthe genoemd worden, doet de provincie Friesland ook mee, verzekert een woordvoerder van het ministerie. ''Maar dit is het begin.’’

 

MEER INFORMATIE
Investeringsagenda Waterstof Noord-Nederland
‘Ontwikkelingen bij waterstof gaan hard maar nog veel uitdagingen’

 
Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.