secundair logo knw 1

Beeld uit een filmpje over Hydrogen Valley. Foto EZK

Groningen, Drenthe en Friesland hebben volgens minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) alles in huis om koploper te worden in de energietransitie. De drie noordelijke provincies ontvangen als eerste ‘waterstofregio’ Europese subsidie.

Het project Hydrogen Valley, naar het model van Silicon Valley in Californië, is afgelopen zomer door de Europese Commissie geselecteerd voor een subsidie van 20 miljoen euro. Samen met een publiek-private cofinanciering van 70 miljoen euro gaat het om een project van circa 90 miljoen euro.

''Dit is een mooi voorbeeld van hoe Groningen, Drenthe en Friesland voorlopers zijn als nieuwe duurzame energie-provincies’’, zei minister Wiebes vandaag op een symposium in Groningen. ''Omdat het Groningengasveld in 2022 sluit, biedt dit project het noorden van het land mooie kansen en werkgelegenheid.’’

Het HEAVENN-consortium, dat bestaat uit 31 publieke en private partijen uit zes Europese landen, diende in april de subsidieaanvraag in. Die werd mede ondersteund door meer dan 65 nationale en internationale partijen. Aanjagers waren New Energy Coalition en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland.

Uiterlijk in januari hoopt het consortium de overeenkomst te kunnen tekenen, waarna het zesjarige project kan gaan beginnen. Het project is bijzonder omdat het de hele waterstofketen omvat en plaatsvindt in een geografische regio.

Aardgaspijpleidingen
Het HEAVENN-project bestaat uit verschillende deelprojecten. Allereerst is er de grootschalige productie van groene waterstof als grondstof voor de industrie. Bestaande aardgaspijpleidingen worden geschikt gemaakt voor het transport van waterstof en nieuwe waterstofleidingen worden aangelegd op het Chemie Park Delfzijl en tussen het GZI-Next terrein en het Emmtec Industry & Business Park in Emmen.

In Veendam komt een ondergrondse waterstofopslag. In Hoogeveen en Groningen wordt waterstof toegepast voor de verwarming van huizen en in Delfzijl en Emmen voor de industrie.

Waterstof wordt ook gebruikt voor bussen, lichte en zware vrachtwagens en personenauto’s. Er komen extra waterstoftankstations in Groningen en Emmen, naast de al geplande in Pesse, Groningen en het reeds operationele in Delfzijl.

Hoewel er vooral projecten in Groningen en Drenthe genoemd worden, doet de provincie Friesland ook mee, verzekert een woordvoerder van het ministerie. ''Maar dit is het begin.’’

 

MEER INFORMATIE
Investeringsagenda Waterstof Noord-Nederland
‘Ontwikkelingen bij waterstof gaan hard maar nog veel uitdagingen’

 
Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.
Het zou goed zijn als een natuurvergunning werkelijk integraal over de natuur ging en niet alleen sturend op flora en fauna oftewel top-down beleid, dat gemakkelijk het doel mist
“Op zijn wekelijkse persconferentie zei hij afgelopen vrijdag dat het kabinet ‘moet voorkomen dat Nederland vastloopt.” Helemaal met deze uitspraak eens. En het is niet eens moeilijk. De sector die het meeste stikstof uitstoot (de intensieve landbouw, met name de veeteelt) moet fors aangepakt worden, bijvoorbeeld door minder te subsidiëren of simpele regels als ‘de vervuiler betaalt’ te hanteren. Maar gezien de invloed van het agro-industriële complex op de regering wil men deze logische oplossing niet kiezen. Met als gevolg dat Nederland op slot zit. 
Er wordt gesproken over waterschappen en Veiligheidsregio's, maar ik kan niet opmaken of dit ook geldt voor gemeenten. Alleen als het gaat over crises is er een relatie tussen veiligheidsregio en gemeente. Veel vaker heeft een gemeente zelf besluiten te nemen over bijvoorbeeld: strooien als het glad wordt, besluiten of evenementen doorgaan. Denk aan watersport, grote sporttoernooien of een avondvierdaagse. Ik zou het eigenlijk heel normaal vinden als de data van het KNMI - die met belastinggeld is verzameld en bewerkt - niet beschikbaar is voor mede overheden. En ik zie niet in waarom ik daarvoor een commercieel weerbedrijf zou moeten betalen. En wat leveren die dan? En wat is hun verantwoordelijkheid dan?