secundair logo knw 1

Overzichsfoto Zwolle met de stadsdijken | Foto WDOD

Waterschap Drents Overijssel Delta (WDOD) gaat volgend jaar beginnen met de versterking van de stadsdijken in Zwolle. Na jaren van voorbereiding is het definitief ontwerp vastgesteld. “Een mijlpaal”, aldus heemraad Breun Breunissen van WDOD. De versterking is een bijzonder project, de kering ligt in een plangebied met een bedrijventerrein, een woonwijk én een Natura-2000 gebied.

De dijk is over een lengte van 7,5 kilometer afgekeurd op hoogte, instabiliteit en piping. Geraamde kosten van het herstel dat valt onder het Hoogwaterbeschermingsprogramma: 125 miljoen euro. Het precieze bedrag moet nog worden bepaald bij de uitwerking van het definitieve ontwerp. Dat gebeurt in het Dijkteam Zwolle, waarin het waterschap samenwerkt met de aannemerscombinatie Dijkzone Alliantie Zwolle (Ploegam en Dura Vermeer) op basis van een zogeheten tweefasencontract.

Breun Bruinissen 180 vk Breun BreunissenNu het definitief ontwerp is vastgesteld wordt het uitvoeringsontwerp gemaakt. Heemraad Breunissen: “Aan het eind daarvan wordt het realisatiebedrag vastgeklikt. Er zijn wel een aantal uitgangspunten over de wijze waarop gecalculeerd wordt in een open boekhouding. En er is nog een kostentafel die er nog de nodige checks op doet, zodat we met elkaar tot een verantwoorde prijs/kwaliteitsverhouding komen.”

In de voorbereidingsfase is er veel aandacht besteed aan consultatie en inspraak van betrokkenen, zijnde bewoners, bedrijven, plaatselijke verenigingen en overheden. Door de coronabeperkingen moest dat in 2020 online met filmpjes, vlogs en Facebookgroepen. Een vorm die ook na corona naast de gewone inspraakrituelen wordt voortgezet bij projecten, aldus het waterschap.

Beeld blijft hetzelfde
Nu het definitieve ontwerp er ligt gaat het waterschap weer de wijk in om de gemaakte keuzes toe te lichten. “Ik hoor mensen zeggen: er verandert niet zo heel veel. Als dat de reacties zijn, dan hebben we het goed gedaan”, zei adviseur omgeving Anne-Krijn Piersma van WDOD vandaag tijdens een persbijeenkomst. “Hier en daar gaat de dijk een stukje omhoog, maar het beeld en de beleving van de dijk blijven voor een flink deel hetzelfde. Bomen kunnen blijven staan of de dijk houdt dezelfde breedte omdat we in de ondergrond damwanden plaatsen.”

In de tweede helft van 2022 wordt begonnen met de uitvoering, die dan eind 2024 klaar moet zijn. “Die tweeëneenhalf jaar zijn keihard nodig”, aldus Piersma. “Het beeld van de dijk zal dan uiteindelijk niet veel veranderen, de hele dijk gaat wel volledig op de kop.” Zo zullen lagen zand worden vervangen door klei. “En ondergronds moet er enorm veel gebeuren, dat gaat niet geruisloos voorbij. Daarom vinden we omgevingsmanagement ook heel belangrijk om aan mensen te laten weten dat we eraan komen met een groot project.”

Per deeltraject is gezocht naar de meest passende oplossing, aldus het waterschap. “Een behoorlijke puzzel, omdat het om een bijzondere dijkversterking gaat met erg weinig ruimte.” Er is daarbij geluisterd naar wensen van insprekers. Bij het ontwerp is mede daarom vaak gekozen voor het plaatsen van damwanden, onder meer om bomen en groen te kunnen behouden of verbreding van de dijk te beperken. Ter hoogte van een wijkboerderij wordt de dijk met 60 centimeter verhoogd in de vorm van een zitrand. Voorts wordt er een dijkglijbaan geplaatst, ook een wens van de bewoners. Op deze en andere plekken worden wandelpaden aangelegd of de weg op de dijk verbreed.

Klooienberg 900 Bij wijkboerderij Klooienberg wordt de dijk versterkt met een damwand en verhoogd in de vorm van een zitrand

Heiproef
Bij het bedrijventerrein Voorst wordt een deel van het dijktracé verlegd, dit op verzoek van enkele bedrijven die als gevolg daarvan binnendijks komen te liggen. Om er zeker van te zijn dat het plaatsen van damwanden het productieproces van inulineproducent Sensor niet verstoort, deed het waterschap een heiproef ter hoogte van het bedrijf. Die pakte goed uit, aldus WDOD.

Al deze maatregelen onder de noemer van omgevingsmanagement moeten acceptatie van de dijkversterking vergroten. Als het definitief ontwerp het dagelijks bestuur van het waterschap is gepasseerd, wordt het ter inzage gelegd. Dan zal blijken of er nog bezwaren zijn tegen het dijkversterkingsontwerp.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.