secundair logo knw 1

De IJsseldijk wordt in het project over een lengte van 30 kilometer versterkt I foto: WDODelta

Waterschap Drents Overijsselse Delta is van plan om Boskalis Nederland BV de opdracht te geven voor de voorbereiding en uitvoering van de dijkversterking tussen Zwolle en Olst. Hier wordt de dijk langs de IJssel over een lengte van dertig kilometer aangepakt.

Aannemer Boskalis is als winnaar uit de bus gekomen bij de Europese aanbesteding die Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) had uitgeschreven. De gunning is voorlopig, laat het waterschap weten. Andere marktpartijen die met de aanbesteding meededen, kunnen nog bezwaar aantekenen. Als er geen bezwaarschriften worden ingediend, maakt WDODelta de gunning begin juli definitief.

De IJsseldijk tussen Zwolle en Olst wordt versterkt in het kader van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma. Het waterschapsbestuur gaf eerder groen licht voor het zogeheten voorkeursalternatief, dat voor een groot deel bestaat uit binnendijkse dijkversterking en een ‘verticale’ oplossing (bijvoorbeeld het aanbrengen van een damwand). Dit moet de stad Zwolle en de West-Overijsselse landstreek Salland een nog betere bescherming bieden tegen water uit de IJssel en bij een noordwesterstorm tegen het IJsselmeer.

De bedoeling is dat Boskalis eerst samen met WDODelta de werkzaamheden voorbereidt en die vervolgens uitvoert. De planfase wordt in 2022 afgerond, waarna naar verwachting in 2023 de uitvoering van start gaat. Het streven is dat de dijk in 2026 weer voldoet aan de geldende eisen voor waterveiligheid.

Dagelijks bestuurder Breun Breunissen ivan WDODelta is blij met Boskalis als partner. “Het waterschap zocht naar een marktpartij, die oog heeft voor kwaliteit en een verantwoord kostenniveau. We hebben gekozen voor een marktpartij die veel bijdraagt aan het bereiken van onze projectdoelstellingen en tijdens het project ons motto ‘in verbinding met de omgeving’ in de genen meedraagt.”

Volgens Breunissen worden – in tegenstelling tot wat gebruikelijk is – de kennis en kracht van waterschap en markt al vroeg in het project gebundeld. “De bedoeling is dat we zowel de technische als financiële risico’s die zo’n project met zich meebrengt, zo beter kunnen beheersen.”

 

Update 8 juli
Waterschap Drents Overijsselse Delta heeft bekendgemaakt dat het project dijkversterking Zwolle-Olst definitief is gegund aan Boskalis Nederland. Zie hier het bericht.

 

MEER INFORMATIE
Projectpagina van WDODelta
H2O-bericht over het voorkeursalternatief
H2O-bericht over test bekleding IJsseldijk

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.