secundair logo knw 1

De IJsseldijk wordt in het project over een lengte van 30 kilometer versterkt I foto: WDODelta

Waterschap Drents Overijsselse Delta is van plan om Boskalis Nederland BV de opdracht te geven voor de voorbereiding en uitvoering van de dijkversterking tussen Zwolle en Olst. Hier wordt de dijk langs de IJssel over een lengte van dertig kilometer aangepakt.

Aannemer Boskalis is als winnaar uit de bus gekomen bij de Europese aanbesteding die Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) had uitgeschreven. De gunning is voorlopig, laat het waterschap weten. Andere marktpartijen die met de aanbesteding meededen, kunnen nog bezwaar aantekenen. Als er geen bezwaarschriften worden ingediend, maakt WDODelta de gunning begin juli definitief.

De IJsseldijk tussen Zwolle en Olst wordt versterkt in het kader van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma. Het waterschapsbestuur gaf eerder groen licht voor het zogeheten voorkeursalternatief, dat voor een groot deel bestaat uit binnendijkse dijkversterking en een ‘verticale’ oplossing (bijvoorbeeld het aanbrengen van een damwand). Dit moet de stad Zwolle en de West-Overijsselse landstreek Salland een nog betere bescherming bieden tegen water uit de IJssel en bij een noordwesterstorm tegen het IJsselmeer.

De bedoeling is dat Boskalis eerst samen met WDODelta de werkzaamheden voorbereidt en die vervolgens uitvoert. De planfase wordt in 2022 afgerond, waarna naar verwachting in 2023 de uitvoering van start gaat. Het streven is dat de dijk in 2026 weer voldoet aan de geldende eisen voor waterveiligheid.

Dagelijks bestuurder Breun Breunissen ivan WDODelta is blij met Boskalis als partner. “Het waterschap zocht naar een marktpartij, die oog heeft voor kwaliteit en een verantwoord kostenniveau. We hebben gekozen voor een marktpartij die veel bijdraagt aan het bereiken van onze projectdoelstellingen en tijdens het project ons motto ‘in verbinding met de omgeving’ in de genen meedraagt.”

Volgens Breunissen worden – in tegenstelling tot wat gebruikelijk is – de kennis en kracht van waterschap en markt al vroeg in het project gebundeld. “De bedoeling is dat we zowel de technische als financiële risico’s die zo’n project met zich meebrengt, zo beter kunnen beheersen.”

 

Update 8 juli
Waterschap Drents Overijsselse Delta heeft bekendgemaakt dat het project dijkversterking Zwolle-Olst definitief is gegund aan Boskalis Nederland. Zie hier het bericht.

 

MEER INFORMATIE
Projectpagina van WDODelta
H2O-bericht over het voorkeursalternatief
H2O-bericht over test bekleding IJsseldijk

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.