secundair logo knw 1

De zandmotor voor de Nederlandse kust | Foto RWS

Het project de Zandmotor wordt ook in Groot-Brittannië uitgevoerd. Ingenieursbureau Royal HaskoningDHV gaat het concept voor de kust van het Engelse Norfolk helpen realiseren. In 2018 wordt begonnen met het opspuiten van het zand.

In totaal zal over een strook van vijf kilometer anderhalf miljoen kubieke meter zand worden opgespoten. Langdurige kusterosie zorgt voor kaalslag van de stranden in het gebied, waardoor kliffen en zeeweringen bloot komen te liggen. In het gebied liggen de Bacton Gas Terminal, geëxploiteerd door Shell en Perenco, en enkele dorpen. De gasterminal is van groot belang voor de Britse energievoorziening.

Met de aanleg van de zandmotor kiezen de Britten voor engineering with nature als kustverdediging. De zandmotor is een suppletie met voldoende volume om voor langere tijd de kust van zand te voorzien. Het is een duurzame oplossing die, zo is de verwachting, naast de bescherming van de terminal en bijbehorende pijpleidingen ook de stranden zal verbeteren. De zandmotor kan in de toekomst indien nodig worden aangepast en uitgebreid, aldus HaskoningDHV.

Het ingenieursbureau werkt nu aan de milieueffectrapportage. Dat deed het eerder ook voor de Nederlandse Zandmotor, waar het tevens meehielp aan het ontwerp. Het bedrijf is ook gevraagd het dossier voor de overheidsfinanciering voor te bereiden en met een plan te komen voor beheer en monitoring van de zandbank. Het project is een publiek-private samenwerking tussen de Bacton Gas Terminal en het North Norfolk District Council (NNDC). NNDC is de beheerder.

De eerste Zandmotor werd in 2011 voor de kust van Delfland gerealiseerd. De Nederlandse zandmotor functioneert boven verwachting goed, zo bleek vorig jaar uit de evaluatie. De zandbak met twintig miljoen kubieke meter zand houdt het mogelijk veertig jaar vol, veel langer dan de twintig jaar waar aanvankelijk aan werd gedacht. 

Lees ook: De Nederlandse zandmotor houdt het veel langer vol dan verwacht.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”