Het project de Zandmotor wordt ook in Groot-Brittannië uitgevoerd. Ingenieursbureau Royal HaskoningDHV gaat het concept voor de kust van het Engelse Norfolk helpen realiseren. In 2018 wordt begonnen met het opspuiten van het zand.
In totaal zal over een strook van vijf kilometer anderhalf miljoen kubieke meter zand worden opgespoten. Langdurige kusterosie zorgt voor kaalslag van de stranden in het gebied, waardoor kliffen en zeeweringen bloot komen te liggen. In het gebied liggen de Bacton Gas Terminal, geëxploiteerd door Shell en Perenco, en enkele dorpen. De gasterminal is van groot belang voor de Britse energievoorziening.
Met de aanleg van de zandmotor kiezen de Britten voor engineering with nature als kustverdediging. De zandmotor is een suppletie met voldoende volume om voor langere tijd de kust van zand te voorzien. Het is een duurzame oplossing die, zo is de verwachting, naast de bescherming van de terminal en bijbehorende pijpleidingen ook de stranden zal verbeteren. De zandmotor kan in de toekomst indien nodig worden aangepast en uitgebreid, aldus HaskoningDHV.
Het ingenieursbureau werkt nu aan de milieueffectrapportage. Dat deed het eerder ook voor de Nederlandse Zandmotor, waar het tevens meehielp aan het ontwerp. Het bedrijf is ook gevraagd het dossier voor de overheidsfinanciering voor te bereiden en met een plan te komen voor beheer en monitoring van de zandbank. Het project is een publiek-private samenwerking tussen de Bacton Gas Terminal en het North Norfolk District Council (NNDC). NNDC is de beheerder.
De eerste Zandmotor werd in 2011 voor de kust van Delfland gerealiseerd. De Nederlandse zandmotor functioneert boven verwachting goed, zo bleek vorig jaar uit de evaluatie. De zandbak met twintig miljoen kubieke meter zand houdt het mogelijk veertig jaar vol, veel langer dan de twintig jaar waar aanvankelijk aan werd gedacht.
Lees ook: De Nederlandse zandmotor houdt het veel langer vol dan verwacht.