Met de opening van een pop-up waterwinkel in Utrecht heeft waterbedrijf Vitens gisteren het startsein gegeven van de campagne ‘Water uit Lokale Bron’. De waterwinkel in Utrecht werd geopend door programmamaker Floortje Dessing en directievoorzitter Jelle Hannema van Vitens.
De campagne van Vitens gaat meerdere jaren duren. Er verschijnen pop-up waterwinkels in Utrecht, Arnhem, Zwolle en Leeuwarden. Daar kunnen klanten verschillende kraanwaters proeven en karaffen kopen met daarop het unieke verhaal van hun kraanwater, aldus Vitens.
Het waterbedrijf wil met de campagne klanten bewuster maken van de oorsprong van hun eigen kraanwater. Twee derde van de Nederlanders heeft geen idee uit welke waterbron hun kraanwater komt, stelt Vitens. Het waterbedrijf baseert zich daarbij op een onderzoek dat marktonderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Vitens hield onder 2.100 Nederlanders. Volgens de peiling is, aldus Vitens, 91 procent van de Nederlanders het eens met de stelling dat drinkwaterbronnen beter beschermd moeten worden.
Met de campagne wil Vitens duidelijk maken dat kraanwater een duurzame en gezonde keuze is, want veel goedkoper en minder milieubelastend dan flessenwater, maar dat de bronnen waaruit het lokale water wordt gewonnen, kwetsbaar zijn en beschermd moeten worden voor de toekomst.
“We draaien onze kraan open en er is schoon water. Het is best bijzonder dat wij dat hier in Nederland zo goed voor elkaar hebben", zei Jelle Hannema volgens het Utrechts Nieuwsblad bij de opening van de eerste pop-up waterwinkel in Utrecht. Floortje Dessing vertelde dat ze net terug is uit Kaapstad, de stad in Zuid-Afrika die kampt met een grote watercrisis. Ze zei: “Mensen mogen daar maar 50 liter water per dag gebruiken. Dat lijkt veel, maar met één minuut douchen verbruik je al zo'n tien liter."
Op www.vitens.nl/wateruitlokalebron kunnen klanten van Vitens meer informatie krijgen over de eigen drinkwaterbron.