secundair logo knw 1

‘Neem burgers serieus, beslis niet over de hoofden heen, richt een proces in dat daarvoor ruimte geeft.’ Dat zegt deltacommissaris Peter Glas in H2O september. Hij presenteerde op Prinsjesdag het Deltaprogramma 2020. Zijn eerste. De nieuwe deltacommissaris maakt van de eigen verantwoordelijkheid van burgers en bedrijven een speerpunt.


door Bert Westenbrink


Cover H2O sept 180 H2O septemberMaar hoe ver moet je gaan in dat proces van participatie? Vraag het eens in Noord-Holland. Daar liggen de Markermeerdijken. Ze zijn in 2006 afgekeurd. Sindsdien wordt er door Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier gewerkt aan een plan voor versterking. Ergens staat: voor de planvorming is 10 jaar uitgetrokken.

Daar gaan de plannenmakers op zeker overheen, want de dijkversterking stuit op verzet. Wat wil je ook: de dijk is provinciaal monument, delen zijn Unesco werelderfgoed, aan de voet liggen beschermde dorpsgezichten, aan de andere kant ligt het Natura 2000 gebied Markermeer.

Overlegt zich suf
Het hoogheemraadschap overlegt zich dan ook suf: 65 informatiebijeenkomsten, 450 keukentafelgesprekken, 40 adviesgroepbijeenkomsten, 35 ontwerpateliers, 35 presentaties gemeenteraden, 50 nieuwsbrieven, 10 bouwklankbordgroepen. En toch ligt het plan bij de Raad van State omdat een groep bewoners de versterking niet wil. Het wordt (nog) niet gezegd, maar het is wel zo: de deadline wordt niet gehaald, in 2021 is de dijk niet veilig.

In de Noordelijke Maasvallei in Limburg poldert Waterschap Limburg zich naar dijken met draagvlak. Het is een proces van zeer lange adem, in de regio is al 25 jaar sprake van planologische onduidelijkheid. Er ligt dan ook een enorme opgave: op korte termijn zijn in ieder geval 29 dijkversterkingen nodig en vier ‘systeemmaatregelen’. Dat betekent: dijken verhogen, verbreden én verleggen om overloopgebieden te maken. 

Maatwerkpuzzel
Tienduizenden Limburgers worden op een of andere manier geraakt, staat in deze H2O. En sommige ingrepen hebben grote impact op de lokale gemeenschappen. Die zich dan ook roeren en met alternatieven komen, het zijn nieuwe stukjes in de maatwerkpuzzel. 

In Noord-Holland en Limburg wordt maximaal invulling gegeven aan de oproep van Glas: de belangen van bewoners en bedrijven wegen zwaar. Effect is wel dat het proces door een tombola aan belangen onbeheersbaar lang duurt.

De vraag is: kan veiligheid daar wel op wachten? Antwoord: nee. Het regent vaker, de zeespiegel stijgt en rivieren moeten in kort tijdsbestek steeds meer water afvoeren, er moet daarom straf maat gehouden worden in het dijkversterkingsprogramma. Dat is een verantwoordelijkheid van iedereen.


Bert Westenbrink is hoofdredacteur van H2O media en schrijft het redactioneel in het vakblad

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.