secundair logo knw 1

De gierende inflatie, nijpende schaarste en de krappe arbeidsmarkt zetten ook de wereld van de waterschappen en drinkwaterbedrijven op z’n kop. Ze zijn in een nieuwe werkelijkheid terecht gekomen en ‘dat vereist veerkracht en het vermogen snel te schakelen op basis van veranderende inzichten’, zegt Henk Brink, manager Strategie en Kwaliteit binnen het Drentse WMD Drinkwater, in deze H2O.

door Bert Westenbrink

Cover H2O okt 600 H2O oktober Het piept en kraakt. Vitale materialen zijn nauwelijks leverbaar, aannemers vragen bestaande contracten aan te passen aan nieuwe prijzen, brandstof is fors duurder geworden. Plots staan projecten onder druk, maar dat geldt ook voor ambities en doelstellingen.

Door weersextremen worden de opgaven in het waterbeheer steeds groter. Uitgaven lopen op. Daar komt bij dat door bestuurlijke vernieuwing (Omgevingswet) het speelveld verandert en het binnenhalen van benodigde expertise (ICT) almaar lastiger wordt op de krappe arbeidsmarkt.

Ga er maar aan staan. In Drenthe zeggen ze het zo: “De variatie, veelheid en snelheid van de ontwikkelingen leiden tot een ongekende complexiteit aan vraagstukken.”

Integrale systeemaanpak
Het woord ‘complex’ gebruikte Melanie Maas Geesteranus ook bij de toelichting op ‘Zonder water, geen later’, het vorige maand gepresenteerde rapport over het herstel van het overvraagde Brabantse (grond)watersysteem. Om het kwetsbare watersysteem weer veerkrachtig te maken is een ‘integrale systeemaanpak’ nodig, stelt de adviescommissie Droogte.

Dat vergt ‘een radicale omslag in denken en doen’ met een samenhangende en gebiedsgerichte aanpak die leidt tot een geïntegreerd droogtebeheer. Commissievoorzitter en voormalig minister van Infrastructuur en Milieu Maas Geesteranus zei het zo: “Inzetten op ad-hocmaatregelen kan gewoon niet meer. We hebben een groter plan nodig. En iedereen moet aan de bak, het is een complexe opgave.”

Het rapport van de Brabantse droogtecommissie is een schets van de nieuwe ingewikkelde werkelijkheid. En de impact daarvan is groot. Henk Brink van WMD zegt in deze H2O: “We zijn een compleet ander bedrijf aan het worden.”

Bert Westenbrink is hoofdredacteur van H2O media en schrijft het redactioneel in het vakblad

 

LEES OOK
H2O Premium: Inflatie, schaarste, krappe arbeidsmarkt: 'In korte tijd een compleet ander speelveld’
H2O Premium: Herstel Brabantse watersysteem vergt ‘radicale omslag in denken en doen’

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

h2ologoprimair    PODIUM

Podium is een platform voor opinies, blogs en door waterprofessionals geschreven artikelen (Uitgelicht). H2O draagt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van deze bijdragen, maar bepaalt wel of een bijdrage in aanmerking komt voor plaatsing. De artikelen mogen geen commerciële grondslag hebben.

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.
Het zou goed zijn als een natuurvergunning werkelijk integraal over de natuur ging en niet alleen sturend op flora en fauna oftewel top-down beleid, dat gemakkelijk het doel mist