secundair logo knw 1

Foto: Infratech / X

Het aannemersbedrijf Boskalis Nederland heeft de InfraTech Innovatieprijs 2025 gewonnen voor Buoycrete stabilisatie, een betonoplossing die de levensduur van kades met dertig jaar verlengd. Ook De Natuurladder (Dura Vermeer & Heijmans) en een nieuwe methode voor wegonderhoud (Provincie Gelderland) zijn bekroond.

De winnaars zijn vandaag bekendgemaakt op de tweede dag van de vakbeurs InfraTech 2025 in Rotterdam Ahoy. Zij werden door de vakjury gekozen uit bijna vijftig inzendingen en negen nominaties in drie categorieën: productinnovaties, procesinnovaties en duurzame samenwerking. Hierbij leverde watersector een aanzienlijke bijdrage.

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat reikte de prijzen uit. Hij noemde in zijn toespraak het belang van de infrasector voor Nederland. “De grootste onderhoudsopgave in de geschiedenis ligt voor ons, en jullie innovatieve oplossingen zijn cruciaal om deze uitdagingen aan te gaan. Samen kunnen we met beperkte middelen en slimme technieken de infrastructuur in Nederland duurzaam en toekomstbestendig maken.”

De drie winnaars
Boskalis Nederland krijgt de Infratech Innovatieprijs in de categorie productinnovaties. Het gaat om Buoycrete stabilisatie, waarbij gebruik wordt gemaakt van een stabiel onderwater betonmengsel met een hoge druk-sterkte en een neutraal drijfvermogen. Dit heeft vooral een grote meerwaarde bij herstelwerkzaamheden van kades; de levensduur wordt met minimaal dertig jaar verlengd. Boskalis renoveert en versterkt momenteel Amsterdamse kademuren met Buoycrete.

Dura Vermeer en Heijmans winnen bij de procesinnovaties. Zij zijn de initiatiefnemers van De Natuurladder. De methode helpt bij het ontwikkelen van concrete stappen om milieudoelstellingen binnen projecten te bereiken, door de focus te leggen op leiderschap en gedragsverandering. Het concept toont aan hoe kleine veranderingen in werkprocessen al een grote impact kunnen hebben op natuur en milieu.

De derde winnaar heeft geen relatie met de watersector, De provincie Gelderland wint met Asphalt Recycling Train de categorie duurzame samenwerking. Hiermee wordt oud asfalt direct op locatie gerecycled, wat bijdraagt aan duurzaam wegonderhoud. De trein bestaat uit een reeks geavanceerde machines die samenwerken om het asfalt te verwarmen, los te maken, te verwerken en opnieuw aan te brengen.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

Laatste reacties op onze artikelen

Maak verspillende Nederlanders eerst bewust van hun drinkwater gebruik: gewoon korter douchen ( ik red een normale beurt binnen een minuut) gebruik eerste koude water uit douche voor wc doorspoelen, gebruik altijd de kleine doorspoelknop van je wc. Spoel je vuile vaat nooit voor. Neem hooguit 1x een douchebeurt. Vang regenwater zoveel mogelijk op in regentonnen voor zomers tuin bewateren.💦💦💦
Wat ik mis is de preventieve kant. Een paar maatregelen. Laag hangend fruit als verkoop van niet-zuinige toiletten verbieden. Alleen nog max. 3 liter/6 liter spoeling. Ook stimuleren dan wel verplichten van opvang hemelwater voor toiletspoeling bij nieuwbouw, zowel huishoudens als industrie. Bij deze maatregelen verbeter je ook efficiëntie rioolwaterzuivering en kunnen meer aansluitingen plaatsvinden zonder uitbreiding. Hemelwater opvang stimuleren voor koeling.
Marjolijn Haasnoot is Hoogleraar klimaatadaptatie, daarmee ook zeker onderzoeker, maar meer dan dat.
Duidelijk verhaal Marjolijn
Ik heb het gehele artikel slechts diagonaal gelezen maar wat ik al vast mis is dat het nog steeds geen beleid is om de bedrijven te (gaan) verbieden om ons nog een klein beetje goede gronddrinkwater te ge- of beter misbruiken voor proceskoeling. Hoogstens nog toe te staan in een gesloten circuit waardoor slechts incidenteel moet worden aangevuld en mits de warmte wordt hergebruikt, b.v. voor eigen of wijkverwarming. Zo kun je twee vliegen in een klap slaan (sorry voor de PvdD). En ja, dan moet er ook weer gecontroleerd en gehandhaafd gaan worden. Daar zal de politiek dan weer niet zo blij van worden.