secundair logo knw 1

Het bestuur van AWP stemt in september 2019 toen er nog fysiek vergaderd kon worden

De Algemene Waterschapspartij (AWP) gaat zich naast de waterschappen ook richten op het provinciale bestuur. Een ruime meerderheid van de leden heeft zich uitgesproken voor verbreding van de scope. De partij wil in 2023 in ‘minstens vijf provincies’ meedoen aan de provinciale verkiezingen. 

Met de verbreding richt de AWP zich als eerste politieke partij op het ‘regionale middenbestuur’. De partij stelt vast dat in de regionale politiek waterschappen en provincies elkaar steeds vaker tegenkomen en dat ze moeten samenwerken in projecten die te maken hebben met ruimtelijke ordening. Daarbij zijn klimaat en water cruciale en sturende factoren, aldus de partij. Met de komst van de Omgevingswet wordt de samenwerking met de provincies nog belangrijker, stelt Hans Middendorp, vicevoorzitter van de AWP.

Ron van Megen 180 vk Ron van Megen“We zien dat waterschappen en provincies elkaar steeds meer opzoeken op de thema’s water, klimaat en leefomgeving”, zegt bestuursvoorzitter Ron van Megen. “Wie water zegt, zegt ook klimaat. Droogte en hoosbuien wisselen elkaar steeds sneller af, en de manier waarop we met het water omgaan in Nederland moet echt anders in de nabije toekomst.”

Provincies
In welke provincies de partij een gooi gaat doen naar zetels in het provinciale bestuur, is nog niet duidelijk. Maar het ligt voor de hand, zegt Van Megen, dat dat gaat gebeuren in de regio’s waar de partij nu sterk is vertegenwoordigd. Dan heb je het over het westen en het zuiden, aldus de voorzitter. Daar is de animo voor verbreding van de scope ook het grootst.

Door ook actief te worden in de provinciale politiek verwacht de partij aantrekkelijker te worden voor nieuwe leden, wat zou kunnen leiden tot versterking van de partij in andere regio’s. Van Megen: “Dat kan leiden tot groei in provincies waar we nog niet zo sterk zijn.” Daarbij stelt de partij dat ze aantrekkelijk is voor kiezers die klimaataanpak belangrijk vinden. “De AWP geeft aan die mensen nu een stem. Onze politieke kleur is het groenblauw van water.”

Met de verbreding van de koers neemt de partij geen afstand van de waterschappen, zegt Van Megen. Zomin de partij voorsorteert op een samengaan van beide bestuurslagen. “We hechten erg veel belang aan de zelfstandigheid van de waterschappen, ze hebben een heel belangrijke taak.”

Teams
Met het besluit de scope te verbreden, moet de partij zich organisatorisch gaan voorbereiden op twee verkiezingen. Theoretisch is het eenvoudig, zegt Van Megen. “We zijn al een bestaande partij.” Maar in de praktijk betekent dat meer werk moet worden verricht en ook dienen mensen zich te gaan toeleggen op het provinciaal bestuur. “We gaan beginnen met teams.”

Ook gaat de partij zich buigen over een nieuwe slogan. De huidige payoff 'AWP niet politiek wel deskundig' verdwijnt. “Samen voor Water & Klimaat’ zou een goede verkiezingsleus zijn, omdat het laat zien waar de AWP voor staat”, schrijft de partij in een persbericht.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.
Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?