secundair logo knw 1

PVV’er Barry Madlener staat op de nominatie om minister van Infrastructuur en Waterstaat te worden in het nieuwe kabinet. Ook de staatsscecretaris op IenW wordt een PVV'er. Femke Wiersma (BBB) wordt de nieuwe minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur.

De samenstelling van het nieuwe kabinet wordt langzaam maar zeker duidelijk. Namen van bewindslieden worden genoemd, maar formeel bevestigd zijn ze nog niet. Dat geldt wel voor het aantal ministeries. De nieuwe coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB maakte bekend dat het nieuwe kabinet 15 ministers telt en 13 staatssecretarissen.

Er komen 3 nieuwe ministeries: Asiel en Migratie, Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, en Klimaat en Groene Groei. De ministersposten voor Natuur en Stikstof worden geschrapt.

Ook de verdeling van de ministeries over de 4 coalitiepartijen is bevestigd. Daaruit blijkt dat de politieke leiding van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bestaat uit PVV’ers. Zowel de minister als de staatssecretaris wordt door de partij van Geert Wilders geleverd. Naast Madlener als minister, is nog geen naam genoemd voor de positie van staatssecretaris.

Madlener
Madlener (Leiden, 1969) is voor de PVV lid van de Tweede Kamer en heeft onder andere zitting in de vaste commissie Infrastructuur en Waterstaat. Hij speelde een belangrijke rol in het debat en besluitvorming over de geborgde zetels. Als woordvoerder van de PVV verdedigde hij de switch van zijn partij in de steun voor de initiatiefwet van GroenLinks en D66 om alle geborgde zetels af te schaffen. Door de draai van de partij van Madlener verloor de initiatiefwet de steun van de meerderheid in de Tweede Kamer en rolde er een alternatief uit dat het aantal geborgde zetels in de waterschapsbesturen beperkte tot vier. Overigens, stonden Madlener en PVV op het standpunt dat de waterschappen moesten worden afgeschaft.

Madlener werkte voordat hij in de politiek terecht kwam als makelaar. Hij begon zijn politieke carrière in 2002 in de gemeenteraad van Rotterdam voor Leefbaar Rotterdam. In 2005 stapte hij over naar de PVV. Een jaar later werd hij voor deze partij gekozen in de Tweede Kamer. Van 2009 tot 2012 was hij fractievoorzitter van de PVV in het Europees Parlement, maar keerde daarna voor de PVV terug in de Tweede Kamer.

Wiersma
Het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur komt in handen van BBB. Femke Wiersma wordt minister, zij is nu nog gedeputeerde van de provincie Friesland en houdt zich in die rol onder meer bezig met het Fries landbouwbeleid en het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG).

Wiersma (Dokkum, 1984) was eerder beleidsmedewerker van de BBB-fractie in de Tweede Kamer. Ze was voorts beleidsadviseur van Nederlandse Melkveehouders Vakbond, communicatieadviseur bij de Vereniging tot Behoud van Boer & Milieu en adviseur bij Team Agro NL.

De BBB schuift Jean Rummenie naar voren als staatssecretaris op Landbouw. Hij was onder meer landbouwraad in diverse landen, zoals Hongarije, Argentinië, Indonesië, Maleisië en Singapore en Mexico en Cuba.

Voor de ministerspost op het nieuwe ministerie Klimaat en Groene Groei wordt Sophie Hermans (VVD) genoemd. Zij is fractievoorzitter van de VVD in de Tweede Kamer.

Als alle kandidaten bekend zijn worden ze gescreend en hebben ze een gesprek met kandidaat-premier Dick Schoof en formateur Richard van Zwol. Met de kandidaten zullen hoorzittingen in de Tweede Kamer volgen, waarbij alle fracties vragen mogen stellen.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
    Frank Oesterholt · 7 months ago
    Barry Madlener. Een man van grootse daden, w.o. motie tegen het dragen van hoofddoekjes en de verplichting voor moslimmeisjes om te moeten sporten met jongens. Dat schept hoge verwachtingen! 😱 OMG
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.
Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?