secundair logo knw 1

Met een aantal aanvullende afspraken over nieuwe ontwikkelingen kan het in 2011 gesloten Bestuursakkoord Water volgens de deelnemers weer een aantal jaren mee. Gisteren presenteerden zij deze ‘toekomstvisie’.

De kansen van de informatiesamenleving, de risico’s van digitale dreigingen, regionaal waterbeheer en de implementatie van de Omgevingswet in 2021 zijn de vier 'pijlers’ waarop die is gebouwd. ''Het mooie is dat het Bestuursakkoord nog steeds actueel is. Nu maken we een volgende stap’’, zegt woordvoerder Amarins Komduur van Vewin, de vereniging van drinkwaterbedrijven.

Samen met de waterschappen, gemeenten en het Rijk sloten de drinkwaterbedrijven in 2011 het Bestuursakkoord Water. Daarin werden afspraken gemaakt om de doelmatigheid van het waterbeheer te vergroten, dat wil zeggen dat de verantwoordelijkheden duidelijk zijn verdeeld en dat er zoveel mogelijk wordt samengewerkt om de kosten te drukken.

Dat lukt heel aardig, zo constateren de partijen zelf en zo bleek ook dit voorjaar uit het rapport De Staat van ons Water. Door in 49 verschillende regio’s gezamenlijk op te trekken, zijn al veel doelstellingen bereikt en bleven de kosten toch binnen de perken.

Wensenlijstje
Maar er zijn wel een aantal nieuwe ontwikkelingen die volgens de ondertekenaars om aandacht vragen. Daarom bevat de toekomstvisie nieuwe doelen en aanvullende afspraken die de samenwerking ''een extra impuls’’ moeten geven.

Daarnaast worden aan zogenaamde versnellingstafels nog afzonderlijke ‘bestuurlijke afspraken’ gemaakt over klimaatadaptatie en waterkwaliteit. ''We hebben nog wel een wensenlijstje’’, erkent Komduur.

Dan gaat het onder andere om een transparant vergunningenstelsel voor het gebruik van risicovolle stoffen en om maatregelen om de normoverschrijding van gewasbeschermingsmiddelen terug te dringen. De gesprekken hierover lopen nog. ''De minister heeft beloofd aan te sturen op ‘harde handtekeningen’, dus daar rekenen we op’’, aldus Komduur.

Personele kwetsbaarheid
In de gisteren gepresenteerde aanvulling bij het Bestuursakkoord Water ligt het accent op het verminderen van ‘personele kwetsbaarheid’. ''Voor alle organisaties geldt dat de steeds complexere taken om de aanwezigheid vragen van specifieke kennis en samenwerkingscompetenties bij professionals. En dat terwijl veel ervaren medewerkers de komende jaren met pensioen gaan en de krapte op de arbeidsmarkt voor technisch personeel groeit’’, zo valt te lezen.

Om hier iets aan te doen, willen de samenwerkingspartners de banden met regionale opleidingsinstituten aanhalen en studenten mogelijkheden voor stages en afstudeeropdrachten aanbieden. Het Nationaal Watertraineeship wordt genoemd als goed voorbeeld.

Ook willen de vijf partijen samenwerken bij het tegengaan van cybercrime, -spionage en -sabotage binnen de waterketen. Wanneer systemen en processen verstoord worden, kan dat grote gevolgen hebben voor de volksgezondheid, de veiligheid en de economie, beseffen ze.

De afspraken zijn ondertekend door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de Unie van Waterschappen (UvW), de Vereniging van drinkwaterbedrijven in Nederland (Vewin), het Interprovinciaal Overleg (IPO) en het Rijk.

 

Meer informatie:

Aanvullende afspraken Bestuursakkoord Water

Vewin voelt zich gesteund door rapport over waterkwaliteit

Minister: Nederland op schema met doelen waterkwaliteit

Minister werkt aan Bestuursakkoord Waterkwaliteit

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.