secundair logo knw 1

Een consortium van vijf partijen is deze maand begonnen met het uitwerken van het plan voor Rivierklimaatpark IJsselpoort. Dat moet het riviergebied tussen Arnhem en Giessen de komende tien jaar veranderen in een aantrekkelijke en klimaatbestendige leefomgeving met een goed bevaarbare IJssel.

De partijen TAUW, APPM, HKV, H+N+S Landschapsarchitecten en Bureau Stroming wonnen de aanbesteding voor de planuitwerkingsfase van Rijkswaterstaat. Zij opereren onder de naam IJsselpoortpartners.

De komende tweeënhalf jaar werken ze onder leiding van TAUW het voorkeursalternatief verder uit. In 2026 moet er een uitvoeringsontwerp liggen, eind 2029 moet het plan gerealiseerd zijn.

Onder regie van Rijkswaterstaat is het plan voor een ‘toekomstbestendig IJssellandschap’ de afgelopen zestien jaar ontwikkeld. De omliggende gemeenten, de provincie Gelderland, Waterschap Rijn en IJssel, Natuurmomumenten en inwoners, agrariërs en ondernemers dachten hierin mee.

Toegankelijke uiterwaarden
Het doel is om tussen Arnhem en Giesbeek toegankelijke uiterwaarden te realiseren die klimaatextremen kunnen opvangen. Dat betekent dat de rivier bij extreem hoogwater meer ruimte krijgt en dat de kenmerkende natuur van het riviergebied wordt teruggebracht.

Een nieuwe nevengeul bij Westervoort zorgt voor daling van de waterstand en aanpassingen aan de oevers maken de rivier bij lage waterstanden beter bevaarbaar. Ook komt er ruimte voor duurzame bedrijvigheid, landbouw, recreatie en energieopwekking. Inwoners wordt "een aantrekkelijk en toegankelijk rivierpark voor ontspanning en verkoeling" beloofd.

Het Rivierklimaatpark IJsselpoort wordt uitgevoerd in het kader van het landelijke Deltaprogramma, dat Nederland moet beschermen tegen hoogwater. Het Rijk stelt 40 miljoen euro beschikbaar voor het project, het resterende bedrag van 20 miljoen euro komt voor rekening van de andere partijen.

Integraal riviermanagement
Het betreft ook een van de eerste projecten in het kader van het Programma Integraal Riviermanagement (IRM), waarbij oplossingen om de rivier meer ruimte te geven worden gecombineerd met opgaven voor bijvoorbeeld de landbouw, de natuur en recreatie.

 

LEES OOK
H2O Actueel: Kogel door de kerk voor Rivierklimaatpark IJsselpoort
H2O Premium: 'Het heeft wel eens geknetterd, gebotst en geschuurd'

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Beste Carel, in de podcast kun je vinden op Spotify en  Apple Podcasts. Je kunt hem ook online beluisteren via de link in het bericht
Mooi! Jammer dat ik de serie niet terugvind als ik zoek in de NRC Podcast app.
Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”