secundair logo knw 1

Boeren en grondeigenaren ten zuiden van Eindhoven tot de Belgische grens mogen van 1 april tot 1 juni niet beregenen met grondwater op grasland. Op de hoge zandgronden is het grondwaterpeil nog steeds te laag, stelt waterschap De Dommel dat het onttrekkingsverbod heeft ingevoerd.

Na de droogte in 2018 is er te weinig regen gevallen op de hoge zandgronden, aldus het waterschap. De grondwaterstand is daardoor niet voldoende aangevuld. En extra waterinlaat uit grote rivieren is nauwelijks mogelijk, stelt het waterschap.

De Dommel beregeningsverbod april 2019Het gebied waar het beregeningsverbod is ingesteld. Kaart De DommelLos van de droogte stroomt het water in het gebied onder Eindhoven en Tilburg sneller weg, omdat het uit hoger gelegen, hellende gronden bestaat. Deze kenmerken maken het gebied extra gevoelig voor droogte. Bij De Dommel staan op de meeste plekken de stuwen nog steeds hoog om water zo lang mogelijk vast te houden in het gebied.

In de lager gelegen gebieden van Midden-Brabant heeft de grondwaterstand zich beter kunnen herstellen, aldus het waterschap.

Aa en Maas
Waterschap Aa en Maas geeft boeren en grondeigenaren die ‘waterbesparende en water conserverende maatregelen’ hebben getroffen, wel groen licht om vanaf 1 april te beregenen met grondwater. Hoewel ook dit waterschap vaststelt dat de grondwaterstanden laag zijn voor de tijd van het jaar, ziet het geen reden om onttrekkingsverboden in te stellen.

Dat geldt overigens niet voor degenen die geen waterbesparende maatregelen hebben getroffen. Voor hen blijft het standaard voorjaarsverbod voor het beregenen van grasland met grondwater tot 1 juni van kracht, meldt het waterschap. “Dat verbod geldt ook voor graslandpercelen die in de beschermingszones rondom natuurgebieden liggen.”

Aa en Maas houdt de vinger aan pols. Op de meeste plekken staan de stuwen nog steeds extreem hoog, waardoor oppervlaktewater de grond inzakt en ondergrondse voorraden worden aangevuld. “Omdat de grondwaterstanden maar net boven de grenswaarden voor een beregeningsverbod staan, blijven deze maatregelen waar nodig in tact.”

Brabantse Delta
Brabantse Delta voert in het Zuidwestelijke werkgebied geen onttrekkingsverboden in. Maar het scheelde niet veel, meldt het waterschap. "De grondwatersanden zijn laag voor de tijd van het jaar." Het waterschap roept op verstandig om te gaan met water en houdt de stuwen hoog. 

Vechtstromen
In het gebied van de Vechtstromen bedroeg het gemiddelde neerslagtekort op 1 april nog steeds circa 40 millimeter. Toch heeft in overgrote deel van het gebied van waterschap de grondwaterstand zich hersteld. De natte maand maart heeft daaraan bijgedragen, aldus het waterschap. Ook heeft de hoge waterstand van de stuwen bijgedragen aan het herstel van de grondwaterstanden.

Alleen op de hoge zandgronden op de stuwwal van Oldenzaal en Ootmarsum, de Sallandse Heuvelrug en de Hondsrug blijft lokaal de grondwaterstand achter bij het langjarig gemiddelde, meldt het waterschap.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.