secundair logo knw 1

Foto: Martin Droog

Drinkwaterbedrijf Oasen en hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard gaan hun bedrijfsprocessen op elkaar afstemmen om de reststroom die bij Oasen vrijkomt bij membraanfiltratie te kunnen verwerken. De samenwerkingsovereenkomst  werd vorige week ondertekend.

In Krimpen aan de Lek gaat het hoogheemraadschap de reststroom uit het nieuwe waterzuiveringsstation van Oasen verwerken tot schoon oppervlaktewater. De nieuwe waterzuivering van het drinkwaterbedrijf werkt op basis van membraanfiltratie. Deze methode scheidt het water in twee stromen: drinkwater en een reststroom.

Eerdere pogingen van Oasen om een eigen zuivering te bouwen voor de reststroom bleken te complex. "Samenwerking in de waterketen lag daarom voor de hand," zegt Oasen-woordvoerder Joost van Luijt. De reststroom zal via het riool naar de afvalwaterzuivering van het hoogheemraadschap worden gevoerd en daar verder worden verwerkt. "Technisch zijn we er al helemaal klaar voor. De eerste maanden van 2017 gebruiken we nog om alles te testen en in april of mei gaan we volledig draaien."

Volgens Van Luijt is gekozen voor de maatschappelijk meest voordelige aanpak. Het drinkwaterbedrijf benut immers een bestaande afvalwaterzuivering en hoeft er geen bij te bouwen. "Daarnaast is het bijzondere aan deze samenwerking dat organisaties die tot nu toe naast elkaar werkten, nu echt de handen ineen slaan, ook op technisch gebied. Zo maken we een begin met verdergaande integratie in de waterketen."

Wat Oasen betreft, blijft de intensieve samenwerking in de waterketen namelijk niet beperkt tot Krimpen aan de Lek. Hoewel er nog geen concrete plannen zijn, verwacht Van Luijt in de toekomst soortgelijke partnerschappen ook bij andere waterzuiveringsstations. "Wij werken veel in het westen van het land. Het water dat onze zuiveringsinstallaties binnenkomt, zal gaan verzilten. Membraanfiltratie is dan een geschikte techniek om van dat zoute water schoon drinkwater te maken. Voor deze reststromen willen dan we ook binnen de waterketen oplossingen vinden."

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.