secundair logo knw 1

Sluis in Twentekanaal (foto: Beeldbank Rijkswaterstaat)

De Europese Unie heeft Nederland een subsidie van 82,8 miljoen euro toegekend voor diverse infrastructuurprojecten. Hiervan gaat 11 miljoen euro naar de modernisering van het Twentekanaal en de binnenhavens van Almelo en Hengelo.

Brussel geeft deze bedragen op basis van het programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T). Het doel is om binnen de EU te komen tot één grensoverschrijdend hoofdnetwerk voor het vervoer over land en water en door de lucht. Voor verruiming van het Twentekanaal is 11 miljoen euro beschikbaar. Er wordt over een lengte van 33 kilometer gebaggerd, waardoor grotere transportschepen door het kanaal kunnen varen. Ook worden de kades in de havens van Almelo en Hengelo in een nieuw jasje gestoken en komt er bediening van sluizen op afstand.

De EU heeft verder vanuit het programma TEN-T een bedrag van 7 euro miljoen euro beschikbaar gesteld voor het project Port-Liner. Aan dit project doen alleen toeleveranciers uit Nederland mee. Vergroening van de scheepvaart staat centraal: de bedoeling is om zes klimaatneutrale en emissieloze schepen van 110 meter lang te bouwen. Het streven is dat in augustus 2018 het eerste schip gaat varen. De energie wordt duurzaam opgewekt en opgeslagen in batterijen en accu’s, die in de vorm van vier containers kant en klaar aan boord woden geplaatst. De batterij-containers zijn goed voor achttien uur vaartijd. De schepen kunnen door de elektrische aandrijving acht procent meer volume vervoeren dan reguliere dieselschepen.

Projecten in MIRT
In het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) staan nog verschillende andere infrastructuurprojecten op watergebied. Hierover zijn de afgelopen tijd bestuurlijke overleggen gevoerd. Minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat hebben de Tweede Kamer in een brief geïnformeerd over de resultaten. De komende jaren wordt fors geïnvesteerd in vaarwegen. De minister heeft met de provincie Noord-Brabant en de gemeente Tilburg afspraken gemaakt over de verbreding van het Wilhelminakanaal. Er is gekozen voor herbouw van Sluis II. Dit maakt mogelijk dat in de toekomst grotere binnenvaartschepen (klasse IV) door het kanaal varen. Deze oplossing vraagt volgens de provincie wel een extra investering, ook voor het beheer en onderhoud van de sluis.

In Noord-Nederland worden maatregelen genomen op de vaarweg Lemmer-Delfzijl. Het Rijk en regio bekijken of drie bruggen versneld kunnen worden aangepakt, zodat containerschepen er onderdoor kunnen. De regio krijgt langer de tijd voor de verbreding van de sluizen Kornwernerzand. Het Rijk heeft hiervoor 30 miljoen euro gereserveerd. Probleem is dat de door de regio aangevraagde Europese subsidie niet is toegekend. Daarom moet de regio een nieuw financieringsvoorstel voor het totale project maken.

De bewindsvrouwen noemen eveneens enkele initiatieven voor klimaatadaptatie. Zoals in Zuid-Nederland; de bedoeling is om samen met de partijen in deze regio de aanpak concreter te maken. Ook met de regio Rivierenland is afgesproken is om samen verder te werken aan klimaatadaptatie.

Wereldprimeur bij Houtribdijk
Van Nieuwenhuizen en Van Veldhoven gaan in hun brief tevens in op wat er de laatste tijd is bereikt in het kader van het MIRT. Zij spreken over een mooie voortgang bij het Hoogwaterbeschermingsprogramma en de programma’s Maaswerken en Ruimte voor de Rivier. Zo is Rijkswaterstaat in september gestart met het realiseren van de versterking van de Houtribdijk. Deze dijk scheidt het IJsselmeer van het Markermeer. Een deel van de Houtribdijk wordt versterkt met brede, zandige oevers. Een zandige versterking in een dergelijk groot binnenwater zonder getijden is een wereldwijde primeur, aldus de brief.

Het halen van de hoogwaterdoelstelling Grensmaas in november wordt een belangrijke mijlpaal binnen het programma Maaswerken genoemd. De Maas is over een traject van 43 kilometer verdiept en verruimd. Voor alle maatregelen van het programma Ruimte voor de Rivier is inmiddels de doelstelling voor waterveiligheid bereikt.

In het Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren staan maatregelen die bijdragen aan de doelen van de Europese Kaderrichtlijn Water. De eerste tranche van deze maatregelen is in afronding. Zo is begin 2017 de Hemelrijkse Waard langs de Maas opgeleverd. Hier is 225 hectare riviernatuur met een drie kilometer lange nevengeul ontstaan. In het Rijnmondgebied zijn eveneens projecten gerealiseerd, zoals de Vijfsluizerhaven in Schiedam en De Groote Zaag bij Krimpen aan de Lek. Intussen wordt de tweede tranche van maatregelen uitgevoerd.

Meer informatie

Bericht ministerie van IenW over EU-subsidie

Kamerbrief over voortgang bij MIRT

Bericht over versterking van Houtribdijk

Bericht over hoogwaterbescherming Grensmaas

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.