secundair logo knw 1

De noodpompen worden onder andere ingezet bij wateroverlast in binnen- en buitenland. Beeld uit animatie IenW

Twee pompexperts van Rijkswaterstaat vertrekken vandaag met twee noodpompen, drie vrachtwagens en een kraan naar het door wateroverlast getroffen noorden van Frankrijk. Zaterdag volgen waarschijnlijk nog eens twee noodpompen, zo meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

Afgelopen november stuurde Nederland ook al vier noodpompen naar Frankrijk om te helpen met de extreme hoeveelheid regenwater. Nu heeft dat land de Europese Unie opnieuw om hulp gevraagd. Minister Mark Harbers (IenW) wil daar gehoor aan geven.  

"Het heeft de afgelopen periode erg veel geregend, waardoor het water in Frankrijk niet meer goed kan worden afgevoerd. Op veel plaatsen zijn rivieren al buiten hun oevers getreden", verklaart hij op de website van het ministerie. "Daarom is het belangrijk om elkaar te helpen zo snel mogelijk van het water af te komen."

In het departement Pas-de-Calais is code rood afgekondigd. Vooral in de rivier de Aa staat het water hoog en verschillende dorpen en steden zijn onder water gelopen. De eerste twee Nederlandse noodpompen, elk met een capaciteit van 5 miljoen liter per uur, gaan naar de kuststeden Duinkerke en Calais. 

Twintig noodpompen
Nederland beschikt in totaal over twintig mobiele pompen, waarvan de helft 5 miljoen liter per uur kan verwerken en de andere helft 3 miljoen liter per uur. Ze worden ook voor andere doelen benut, in de droge zomer van 2018 bijvoorbeeld om zilt water vanuit het IJsselmeer op de Waddenzee te spuien.

De noodpompen die naar Frankrijk gaan, zijn volgens het ministerie in ons land nu niet nodig. "Rijkswaterstaat en de waterschappen houden de situatie goed in de gaten. Op dit moment is het mogelijk om het water snel weg te voeren."

Zandzakken
De strijd tegen het water vergt nog wel de nodige inspanning. Zo zijn in Hoorn, Volendam en het Friese Aldeboarn zandzakken geplaatst om huizen tegen hoogwater te beschermen.

In Maastricht raakte een deel van een dijk beschadigd, waardoor het water versneld de Maas instroomt. Rijkswaterstaat wil het gat met grote stenen dichten. Een losgeslagen woonboot botste vanmorgen tegen de brug in de Stuwweg aan, die daardoor op instorten staat. 

Waterschap Aa en Maas moest bij Megen een dassenburcht verwijderen om klaar te zijn voor de piek in de wateroverlast die hier komend weekend wordt verwacht. Het dier had een gang van meer dan 10 meter gegraven, waardoor de dijk kan inzakken. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.