secundair logo knw 1

Bij het nieuwe gemaal Kalverdijkje zijn veel duurzame en tweedehands materialen hergebruikt I foto: Wetterskip Fryslân

Leeuwarden heeft de primeur van het eerste gemaal in Friesland dat circulair is gebouwd: het poldergemaal Kalverdijkje. Wetterskip Fryslân heeft voornamelijk duurzame en tweedehands materialen van gerenoveerde of gesloopte bouwwerken hergebruikt. Ook is cementloos beton toegepast.

Het draait bij circulair bouwen om slim gebruik van grondstoffen, producten en goederen, waardoor deze steeds weer kunnen worden hergebruikt. Gemaal Kalverdijkje is met een capaciteit van zeven kubieke meter per minuut geen fors gemaal en wordt daarom door Wetterskip Fryslân gezien als een goed project om ervaring op te doen. Het waterschap gaat de vergaarde kennis gebruiken voor nieuwe bouwwerken.

Vervanging van twee afgeschreven gemalen
Het project werd al aangekondigd in 2020. Wetterskip ging na een aanbestedingsprocedure in zee met ingenieursbureau Arcadis en aannemer Dura Vermeer. De partijen hebben gezamenlijk de circulaire werkwijze uitgewerkt en de materialen gekozen. Met de bouw van het gemaal is eind april begonnen en de werkzaamheden zijn nu afgerond.

Gemaal Kalverdijkje vervangt de afgeschreven gemalen Schieringerweg en Tolhuis in Leeuwarden. Daarvoor zijn twee peilvakken samengevoegd tot een groot peilvlak (een begrensd gebied met een vastgesteld waterpeil). Het gemaal beschermt de bewoners van de wijk Heegterp tegen wateroverlast. De twee oude gemalen zijn inmiddels gesloopt.

Naar hele keten gekeken
Het project komt voort uit de landelijke opgave voor waterschappen om in 2050 volledig circulair te zijn, geeft Wetterskip Fryslân aan. Het waterschap kijkt bij circulair bouwen naar de hele keten: van ontwerp tot realisatie. Gemaal Kalverdijkje heeft een lange levensduur en materialen zijn zo efficiënt mogelijk toegepast. Als het gemaal in de toekomst gesloopt zou worden, kunnen de materialen opnieuw worden hergebruikt.

In totaal is er voor zo’n 79 procent aan duurzame en tweedehands materialen hergebruikt. Zij komen van gerenoveerde of gesloopte bouwwerken uit het hele land. Het gaat onder meer om grasbetontegels, betonplaten, stalen damwanden en een persleiding. Verder is ECO100 beton toegepast dat gemaakt is met granulaat van vermalen betonpuin. Het gebruik van dit cementloze beton zorgt voor een CO2-besparing van ruim 50 procent in vergelijking met traditioneel beton.

Alleen de pomp en elektra zijn nieuw, volgens Wetterskip omdat betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid voorop staan. Tijdens de bouw van het gemaal is het milieu 58 procent minder belast dan bij de bouw van een traditioneel gemaal. Zo zette de aannemer elektrische kranen in die minder CO2 uitstoten.

Veilige passage voor vissen
Het gemaal heeft een visvriendelijke pomp, waardoor vissen het gemaal veilig kunnen passeren. Voor biodiversiteit is eveneens aandacht. Rondom het gemaal zijn wilde bloemen ingezaaid en dat is een trekpleister voor insecten zoals vlinders, bijen en wespen. Zij zijn weer een voedingsbron voor vogels en andere kleine dieren.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.