secundair logo knw 1

Klepelmaaien in Pieterburen | Afbeelding still video waterschap Noorderzijlvest

De onderhandelingen tussen het Ministerie van LVVN en de Unie van Waterschappen over een nieuwe gedragscode beheer en onderhoud lopen moeizaam. Dat ligt aan het gebruik van de klepelmaaier en kan ervoor zorgen dat waterschappen vanaf 1 januari voor alle beheer- en onderhoudsactiviteiten losse vergunningen aan moeten vragen.

De waterschappen en het ministerie zijn al twee-en-een-half jaar in onderhandeling over een nieuwe gedragscode. “Die code is belangrijk. Het is een soort overkoepelende afspraak tussen de waterschappen en de rijksoverheid”, legt Jane Alblas van de Unie van Waterschappen uit.

Jane AlblasJane AlblasDie code regelt dat de manier waarop de waterschappen hun beheer- en onderhoudstaken vervullen, in overeenstemming wordt gebracht met de geldende natuurwetgeving. “We zijn er voor een heel erg groot deel uit, alleen nog niet over het klepelmaaien.”

Met klepelmaaien wordt het maaien van bermen langs wegen en watergangen met een klepelmaaier bedoeld. Deze maaier kan hoog opgaand gewas maaien en verhakselt zonder problemen dikke takken of afval. Gemiddeld genomen wordt bij het klepelmaaien circa 80% van de insecten in de gemaaide berm gedood.

En dat is de reden dat het ministerie ervan af wil. De waterschappen zijn het er niet mee eens . “Het grote voordeel van deze methode is dat er maar één keer per jaar gemaaid hoeft te worden. Dat zorgt volgens ons uiteindelijk voor biodiversiteitswinst, ten opzichte van maaimethodes die vaker per jaar moeten worden toegepast.”

Ook onderzoeken de waterschappen samen met soortenorganisaties zoals de Vlinderstichting manieren waarop de klepelmaaier verantwoorder kan worden ingezet. “Bijvoorbeeld door wat hoger boven de oppervlakte te maaien of met minder snelheid.”

Het ministerie lijkt bereid de klepelmaaier toe te staan als de veiligheid dat vraagt, zoals bij steile taluds. Maar de waterschappen willen meer. “Het ministerie legt de natuurwetgeving veel strikter uit dan voorheen. Dat zorgt voor een juridische werkelijkheid. Als waterschappen hebben wij te maken met de uitvoerbaarheid in de praktijk. En de waterschappen zijn nu niet gebaat bij de inzet van een nieuwe soort materiaal, maar bij een gesprek over het doel dat we willen bereiken en dat is natuurvriendelijk beheer en onderhoud.”

Als de oude gedragscode per 1 januari vervalt en er nog geen nieuwe code is, dan moeten de waterschappen voor alle onderhouds- en beheersmaatregelen losse vergunningen aanvragen. Dit heeft ook de aandacht van de politiek, want er zijn al Kamervragen over gesteld.

Volgens Alblas is het misschien mogelijk met de toezichthoudende provincies een tijdelijke gedoogconstructie af te spreken. “Maar we hopen vooral op korte termijn tot goede afspraken te komen.”

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
    henk steehouwer · 2 months ago
    Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.