secundair logo knw 1

De Nieuwe Waterweg wordt verdiept en dat heeft invloed op de waterhuishouding. Het Havenbedrijf Rotterdam en de waterschappen in West-Nederland hebben een overeenkomst gesloten om de zoetwatervoorziening en de veiligheid van de dijken te garanderen.

De Nieuwe Waterweg wordt met anderhalve meter uitgegraven tot een diepte van zeventien meter onder NAP. Hierdoor kunnen de grootste olietankers nog steeds de haven van Rotterdam bereiken. Dit is belangrijk voor de concurrentiepositie van de petrochemische industrie in het Botlekgebied.

De verdieping kan wel nadelige gevolgen hebben voor de waterhuishouding in West-Nederland. Zo dringt meer zout water binnen. Dat is ongunstig voor de zoetwatervoorziening. Het Havenbedrijf en de waterschappen hebben afgesproken om de gevolgen goed te monitoren en waar nodig in te grijpen.

Zij nemen maatregelen bij onder meer de Kleinschalige Wateraanvoer, de Parksluizen en het Boerengat om de zoetwatervoorziening te waarborgen. In verband met de veiligheid van de dijken komt er een stortsteendepot. Bij een acuut veiligheidsprobleem kan dit depot meteen worden ingezet. Het Havenbedrijf stelt een monitoringsprogramma op. Hiermee worden de verzilting, het grondwater en de veranderingen in de rivierbodem in de gaten gehouden.

De water- en hoogheemraadschappen De Stichtse Rijnlanden, Rijnland, Hollandse Delta, Delfland en Schieland en de Krimpenerwaard hebben de overeenkomst ondertekend. Ook drinkwaterbedrijf Oasen en de agrarische ondernemersorganisatie LTO Noord zijn erbij betrokken.

Volgens dijkgraaf Jan Geluk van waterschap Hollandse Delta zijn de waterschappen erg tevreden over de samenwerking met het Havenbedrijf. “Wij zullen nu de monitoringsresultaten nauwlettend volgen.” Ronald Paul, chief operating officer van Havenbedrijf Rotterdam, spreekt van een constructieve samenwerking. “Het resultaat is straks een haven en een omgeving die op de toekomst zijn voorbereid.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.