secundair logo knw 1

Waterschap Hollandse Delta test dit jaar op drie plekken oeverbeschoeiingen van wilgentenen met een jute textiel. ‘Dit past in een trend om zoveel mogelijk te werken met natuurlijk en hernieuwbare materialen.’

Wilgenhout werd van oudsher gebruikt als dijkversterker of in de wegenbouw. Tegenwoordig wordt er bijna standaard gekozen voor materialen als plastic of piepschuim. “Maar met de strategische uitdagingen waar we in Nederland voor staan, wordt het steeds belangrijker om te zetten op duurzaamheid en circulariteit”, zegt Selene Hoogeveen, strategisch beleidsadviseur bij Hollandse Delta.

In dit geval wil het waterschap daarom teruggrijpen op een oude toepassing van wilgenhout, namelijk gebruik in oeverbeschoeiingen. Hollandse Delta gaat de toepassing op drie locaties testen: in Rockanje, Vierpolders op Voorne-Putten en Middelharnis op Goeree-Overflakkee. “We willen graag zien hoe de beschoeiing zich houdt bij bijvoorbeeld getijdewisselingen en ook onderzoeken of er zo een natuurlijke oeverbescherming ontstaat.”

Afhankelijk van de resultaten van de test, gaat Hollandse Delta de combinatie van wilgentenen in en textiel ook op andere plaatsen toepassen. “Zo kunnen we het gebruik van kunststof verder terugdringen en een bijdrage leveren aan de duurzaamheidsdoelstellingen.”

Een hackaton, een soort brainstorm georganiseerd door Blue City, over de toepassingen van wilgenhout, bracht Hollandse Delta op het idee deze toepassing van wilgentenen te gaan testen. “Dit soort bijeenkomsten, met mensen van overheden, uit het bedrijfsleven en van kennisinstellingen, zijn ontzettend belangrijk om nieuwe inspiratie op te doen. Dat is echt waardevol, want we staan voor een grote opgave en we die zullen we echt samen aan moeten pakken.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.