secundair logo knw 1

Afvalwaterzuiveringsinstallatie Haarlem Waarderpolder

Bas Knapp treedt 1 september af als hoogheemraad van Rijnland. Reden voor zijn vertrek zijn de oplopende kosten voor renovatie en uitbreiding van de afvalwaterzuivering in de Haarlemse Waarderpolder. Deze dreigen flink hoger uit te vallen dan geraamd.

Bas Knapp 180 2 Bas KnappKnapp (VVD), die in 2021 op zijn 23e toetrad tot het dagelijks bestuur, heeft eerder deze maand zijn vertrek als hoogheemraad aangekondigd in een brief aan het algemeen bestuur, laat het hoogheemraadschap deze week weten. “Recente inzichten ten aanzien van de investeringskosten en exploitatiebegroting van het project renovatie en uitbreiding awzi Haarlem Waarderpolder hebben hem tot deze keuze gebracht.”

Hoogheemraad Marjon Verkleij (CDA) is verrast door het vertrek van Knapp, blijkt uit een reactie van haar aan het Leidsch Dagblad: “Ik had geen idee dat hij ergens mee worstelde. We zijn verrast door de brief waarin hij zegt dat hij geen vertrouwen meer heeft in het project Haarlem-Waarderpolder."

Knapp heeft de vernieuwing en uitbreiding van de afvalwaterzuiveringsinstallatie Haarlem Waarderpolder in zijn portefeuille. Afgelopen april noemde hij de Haarlem Waarderpolder in een interview met H2O ‘het grootste project ooit’ in de geschiedenis van Rijnland. Hij lichtte toe waarom Rijnland ervoor kiest de biologische zuiveringstechnologie Nereda en de innovatieve slibvergistingstechnologie Ephyra toe te passen op awzi. Hij zei: “Het is een unicum dat we beide toepassen op één locatie. De twee technologieën zijn voor ons nieuw.”

Met de technologieën wil Rijnland de awzi klaar maken voor de toekomst. Naast uitbreiden en vernieuwen van afvalwaterzuiveringsinstallatie wordt de zuivering uitgebreid om het slib van nagenoeg alle zuiveringen van Rijnland te gaan verwerken.

Het algemeen bestuur van het hoogheemraadschap stelde in juli 2023 het voorkeursalternatief voor de renovatie van awzi Haarlem Waarderpolder vast. De investeringskosten werden geraamd op 326 miljoen euro. Er werd daarbij wel een forse brandbreedte van 70 procent aangehouden: de kosten konden lager uitvallen, maar ook veel hoger (tot 382 miljoen euro).

Uit een recent memo (12 juli) van hoogheemraad Jan de Vries valt op te maken dat bij uitwerking van de plannen duidelijk wordt dat de kosten (investering en exploitatie) hoger uitvallen dan geraamd in het voorkeursalternatief en zelfs de vastgestelde bandbreedte zullen overschrijden. “De belangrijkste oorzaken van de kostenstijging zijn nieuwe inzichten bij de uitwerking van het ontwerp, hogere opslagpercentages van de aannemers dan voorzien en een hogere inflatie”, schrijft De Vries.

De ‘early warning’ voor de kostenoverschrijding leidt ertoe dat de investeringsplannen kritisch tegen het licht worden gehouden. Er wordt gezocht naar ‘kosten reducerende maatregelen’ om de investeringskosten binnen de afgesproken bandbreedte te krijgen. De vraag is evenwel of dat voldoende zal zijn. In zijn memo kondigt De Vries aan dat ook gekeken wordt naar aanvullende maatregelen ‘die leiden tot aanpassing van de bestuurlijke scope’. In juni kondigde het dagelijks bestuur al aan de vastgestelde centrale slibstrategie te gaan heroverwegen.

Het algemeen bestuur wordt in de eerstvolgende vergadering na het zomerreces (9 oktober) op basis van de definitieve versie van het voorlopig ontwerp bijgepraat over de kosten en eventuele bijstelling van de plannen.

Hoogheemraad Knapp zal daar niet meer bij zijn.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
    H. Laros · 3 months ago
    Deze uitslag is ook onmogelijk! Wordt veel meer gezien bij vooral overheids en semi- overheidsaanbesteringen (zie 2 de kamer) Hier kun je de conclusie trekken dat de opstellers van de begroting niet capabel zijn voor hun job terwijl het allemaal bekende materie voor hen is. De opmerking van inflatie vind ik flut. De opmerking dat aannemers andere risico marges nemen vind ik nog erger! Zo’n aannemer zou ik lozen voor ik zelf zou vertrekken. Hier is gemeen spel aan de orde. Overweeg deelaanbestedingen en een nieuwe fasering. Accepteer geen verhoging van het budget!
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest. 
De heer Revis is afkomstig uit een openlijk natuurvijandige partij als de VVD. Ook als wethouder RO in Den Haag is van hem geen enkel, ik herhaal, geen enkel groen feit bekend, tenzij ik iets heb gemist. SBB heeft zware klappen opgelopen door de Bleker-bezuinigingen. Zo is in de provincie Zuid-Holland de subsidie voor onderhoud en beheer gedaald van 45% naar 25%. SBB staat op het punt om natuur- en recreatiegebieden af te sluiten. Om in kabinetstermen te spreken een natuurcrisis. Ondanks dat we van de heer  Revis qua achtergrond niets mogen verwachten, zou hij, je weet het maar nooit, juist vanwege zijn achtergrond, SBB goede diensten kunnen bewijzen. Ik wens hem uiteraard veel succes en waar wij als KNNV-afdelingen Zuid-Holland kunnen steunen, zullen we dat beslist doen.
Huub van 't Hart, secretaris Natuurbescherming KNNV Natuurlijk Zuid-Holland