secundair logo knw 1

De coronacrisis heeft zeker gevolgen voor de implementatie van de Omgevingswet per 1 januari 2021, maar welke dat zijn is nog onduidelijk. ''In elk geval de fysieke participatie wordt lastig’’, zegt Paul van Eijk van waterschap Vallei en Veluwe. 

Of de huidige situatie tot uitstel van de inwerkingtreding leidt, kan de minister nog niet zeggen. ''In deze fase is het nog te vroeg om daar uitspraken over te doen en houden wij de vinger aan de pols’’, meldde het interbestuurlijk programma van Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen eind vorige week op de website over de invoering van de Omgevingswet.

Dat is nog steeds de stand van zaken, bevestigt Eugène Meuleman van de Unie van Waterschappen. ''We zijn de impact nu aan het onderzoeken. Dat het invloed heeft, is wel zeker. Maar veel hangt ook af wat het kabinet dinsdag besluit: of de maatregelen dan beperkt of juist uitgebreid worden.’’

2703 vaneijkPaul van Eijk''Ik kan me heel goed voorstellen dat veel mensen nu andere prioriteiten aan het hoofd hebben’’, zegt Paul van Eijk, bij waterschap Vallei en Veluwe verantwoordelijk voor de implementatie van de nieuwe wet en tevens lector Omgevingswet bij hogeschool Van Hall Larenstein. ''Dit staat natuurlijk ver in de schaduw van de tragedie die zich nu voltrekt.’’

Digitale transformatie
Toch wil hij desgevraagd wel iets zeggen over de consequenties die hij voorziet. ''Met de wet- en regelgeving, zoals de Waterschapsverordening voor 2023, komt het wel goed. Over de digitale transformatie die nodig is, maak ik me meer zorgen gezien de economische crisis die wordt voorspeld. Zijn er straks nog wel voldoende middelen voor de landelijke voorziening Digitaal Stelsel Omgevingswet?’’

''En dan de nieuwe manier van samenwerken tussen de overheden die de Omgevingswet met zich meebrengt. Dat kan twee kanten opgaan: of we leren van de ervaringen die we nu opdoen en we delen onze verantwoordelijkheden en middelen, of we trekken ons juist terug op ons eigen eilandje en werken ieder voor zich.’’

De Omgevingswet is een bundeling van wetten die moet zorgen voor minder regels, meer maatwerk en betere besluitvorming. Medio februari keurde de Eerste Kamer de wet goed, deze zomer besluit het kabinet over de haalbaarheid.

 

-advertentie-

 

 

Participatie
''Het is voor alle overheden een leertraject en het beste leer je door dingen samen te doen’’, zegt Van Eijk. ''Daarvoor lopen een heleboel proefprojecten en zijn heel veel bijeenkomsten georganiseerd, maar die zijn voorlopig allemaal afgezegd. Dat zorgt hoe dan ook voor vertraging.’’

Digitaal is er nog wel veel mogelijk, en dat gebeurt volgens Van Eijk ook. ''Er wordt Vallei en Veluwe veel gewerkt via het platform Teams en vanuit huis spelen medewerkers samen serious games over de Omgevingswet. De digitale leercurve is groot.’’

Problematisch is zeker ook de participatie die vereist is als overheden met de kerninstrumenten van de Omgevingswet aan de slag willen. Zo is Van Eijks eigen waterschap nu bezig met het waterbeheerprogramma nieuwe stijl, waar allerlei relevante maatschappelijke partners actief bij betrokken zijn.

''Vanwege de sociale distantie zijn we nu niet meer in staat om dat te organiseren. Daar zal slim over nagedacht moeten worden.’’

 

MEER INFORMATIE
Website Aan de slag met de Omgevingswet
Brandbrief waterschappen aan minister Knops 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.