secundair logo knw 1

Met de podcast Kletsnat! willen vijf algemeen bestuursleden van Waterschap Vechtstromen water dichterbij brengen, zowel letterlijk als figuurlijk, met inspirerende verhalen, droge humor en een blik achter de schermen van het waterschapswerk.

De initiatiefnemers – Hugo Tromp (ChristenUnie), Wieger Mulder (AWP), Richard van den Bovenkamp (BBB), Wouter Bloemberg (ChristenUnie) en Willem-Jan Velderman (Water Natuurlijk) – hebben inmiddels drie afleveringen gelanceerd. “Water is steeds actueler”, vertelt Velderman. “We krijgen te maken met droogte, wateroverlast en andere uitdagingen. Maar water verbindt ook. Dat willen we laten zien, met verhalen uit de regio, van Enschede tot Emmen, dichtbij de keukentafel van de luisteraar.”


podcast crew kletsnat


De podcastafleveringen gaan over uiteenlopende onderwerpen. Zo werd een aflevering opgenomen bij FC Twente en Hogeschool Saxion, waar de rol van water in het stadion en op het toekomstige trainingscomplex in Enschede centraal stond. “Water raakt niet alleen de voetbalclub, maar ook de buurt, de gemeente, drinkwaterbedrijven en natuurlijk het waterschap”, legt Velderman uit.

Het werk van het waterschap speelt zich af in zowel stedelijke als landelijke gebieden, vertelt Mulder. “Tijdens onze maandelijkse werkbezoeken bespreken we wat er speelt in een specifieke regio, bijvoorbeeld droogte, waterzuivering of de gevolgen van PFAS. Die thema’s komen ook terug in de podcasts.”

Moeilijke termen, simpel uitgelegd
Een belangrijk doel van Kletsnat! is het toegankelijker maken van het vaak technische en abstracte werk van het waterschap. “We gebruiken de podcast om moeilijke waterwoorden op een eenvoudige manier uit te leggen”, zegt Van den Bovenkamp. “Neem bijvoorbeeld termen als ‘inundatie’ of ‘waterketen’. Door deze begrijpelijk te maken, hopen we de drempel naar het waterschapswerk te verlagen.”

Hoewel het waterschap ook een politieke organisatie is, belooft Kletsnat! geen verhitte debatten. “We bieden eerder een kijkje in de verschillende smaken van het algemeen en dagelijks bestuur”, zegt Tromp. In de eerste afleveringen maken luisteraars kennis met dagelijks bestuurders Ellen Hemmers (CDA), Karst Spijkervet (BBB) en Gezinus Wolters (BBB). De podcast is te vinden op Spotify.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.