secundair logo knw 1

De Noordervaart. Foto Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat wil de watercapaciteit van de Noordervaart in Midden-Limburg vergroten. Daardoor kan er meer water naar het Peelgebied stromen. Dat is vooral in droge periodes hard nodig voor de natuur en voor de landbouw. Boeren hoeven dan ook minder grondwater op te pompen.

Sinds 2017 is scheepvaart niet meer toegestaan op de Noordervaart, die in 1808 werd aangelegd als onderdeel van het Grand Canal du Nord van Napoleon. De belangrijkste functie van het 15 kilometer lange kanaal is nu watertoevoer naar het achterliggende Peelgebied.

Om de capaciteit te vergroten, zijn aanpassingen nodig bij Sluis 15, waar de Noordervaart in verbinding staat met de Zuid-Willemsvaart. Daar komt een extra aanvoerduiker, die meer water naar het voedingskanaal loodst. Naast Sluis 15 wordt tevens een omloopriool (bypass) aangelegd, waarmee extra water van de Zuid-Willemsvaart langs de sluis wordt geleid.

Volgens Rijkswaterstaat wordt de wateraanvoer naar de Noordervaart hierdoor verdubbeld, zodat er uiteindelijk per seconde zo’n 6 kubieke meter water doorheen zal stromen. De Noordervaart zelf heeft daar voldoende ruimte voor.

Aanbesteding
De aanbesteding voor het project is deze maand gestart. De gunning is gepland in december van dit jaar, waarna er tot begin 2024 wordt gewerkt aan het ontwerp, de werkvoorbereiding en de vergunningen. Naar verwachting kunnen de werkzaamheden in 2025 uitgevoerd worden.

Na dat jaar neemt Waterschap Limburg het beheer van de Noordervaart over van Rijkswaterstaat. De recreatievaart kan dan een vergunning aanvragen voor het varen met roeibootjes, kano’s of kleine recreatiebootjes.

Stikstofuitspraak

De Noordervaart was een van de projecten van Rijkswaterstaat die in de zomer van 2019 stopgezet werden als gevolg van de stikstofuitspraak van de Raad van State. In juni 2021 heeft de Provincie Limburg alsnog een vergunning op grond van de Wet natuurbescherming verleend, laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat weten.

Weliswaar liggen er in de directe omgeving een aantal Natura 2000-gebieden, maar volgens de provincie zullen de werkzaamheden daarop 'geen significante negatieve effecten' hebben, mits de vergunning en de daaraan verbonden voorschriften worden nageleefd.  

  

MEER INFORMATIE
Projectpagina Noordervaart

Vergunning Provincie Limburg 

H2O-bericht: Projecten op de tocht door stikstofverbod

 

 

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.