secundair logo knw 1

De Waaldijk | Foto Waterschap Rivierenland

De combinatie Mekante Diek, een samenwerking tussen Ploegam, Van Oord en Dura Vermeer, gaat de dijk tussen Tiel en Waardenburg versterken. Waterschap Rivierenland heeft de klus die eind 2026 klaar moet zijn, aan de aannemerscombinatie gegund.

Het dijktraject is volgens de normering uit 2017 over bijna 20 kilometer afgekeurd. Het gaat dan met name om de stabiliteit en piping en in beperkte mate om hoogte. De afgekeurde dijktrajecten liggen dicht bij bebouwde kernen.

De vrij smalle Waaldijk geldt als bijzonder en complex met als kenmerken de natuur aan de buitenzijde en de hoge cultuurhistorische waarde. De uitdaging is, aldus het projectenboek van het Hoogwaterbeschermingsprogramma, om met de versterking van de dijk recht te doen aan ‘de bijzondere waarde’.

Wat het werk ook complex maakt is de ondergrond van de dijk langs de Waal. In het verleden zijn diverse bochten en meanders afgesneden door de rivier zelf, schrijft bodemonderzoekbureau Fugro dat het grondonderzoek voor de versterking doet. "Hierdoor ligt de dijk niet overal op de oorspronkelijke oeverwallen. De ondergrond van de dijk is daarmee zeer divers van aard, soms op zeer korte afstand, waardoor het versterken van de dijk om te voldoen aan de nieuwe wettelijke normen voor de waterveiligheid een complexe opdracht is.”

In de tweede helft van dit jaar beginnen Ploegam, Van Oord en Dura Vermeer met waterschap Rivierenland aan de ontwerpfase van het project. In 2023 zal de combinatie starten met de uitvoering, waarna de versterkte dijk in oktober 2026 klaar moet zijn. De aannemerscombinatie Mekante Diek zet ‘het zoeken naar duurzame oplossingen’ centraal, zo schrijft het. Zo wordt zo veel mogelijk ingezet op transporten over water. “Hierdoor ondervindt de omgeving minder hinder tijdens de uitvoering.”

In de meerjarenbegroting heeft het waterschap tot en met 2025 opgeteld 264 miljoen euro uitgetrokken voor de versterking van de dijk. Daarvan komt 90 procent voor rekening van het Hoogwaterbeschermingsprogramma.

 

MEER INFORMATIE
Dijkversterking Tiel-Waardenburg gaat door dankzij 3D en videobellen

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.