Met een nieuw logo wil Stichting RIONED, de koepelorganisatie voor stedelijk waterbeheer in Nederland, laten zien dat RIONED haar activiteiten aan het verbreden is. “Door de klimaatverandering is het stedelijk waterbeheer bovengronds gekomen”, zegt directeur Hugo Gastkemper.
In het nieuwe logo van Stichting RIONED zijn de woorden stad, water en mens te lezen. RIONED is oorspronkelijk opgericht als koepel voor bedrijven en overheden, die zich bezighielden met riolering. “Bij RIONED denken veel mensen nog steeds aan buizen en afvalwater. Dat is niet onjuist, maar wel onvolledig”, vat directeur Hugo Gastkemper samen.
Door de klimaatverandering is er naast de standaard waterafvoer meer ruimte nodig om water op te vangen en te infiltreren. “Wij zijn de buis allang uit, het stedelijk waterbeheer is tegenwoordig ingebed in het omgevingsbeleid.”
Mens staat als derde begrip genoemd in het nieuwe logo van RIONED. Vanzelfsprekend omdat waterbeheer voor en door mensen gebeurt. “Maar er wordt op het gebied van stedelijk waterbeheer ook meer van de mensen, van de particulieren, verwacht. 60 tot 70% van het stedelijk gebied is in particuliere handen, dan kunnen we extreme regenval simpelweg niet alleen in het openbaar gebied opvangen.”
Omdat de energietransitie vele uitdagingen kent en ook veel vraagt van de particulieren, denkt Gastkemper dat de verantwoordelijke overheden en bedrijven de transitie zo makkelijk mogelijk moeten maken.
“Als we willen dat de energietransitie succesvol is, dan zullen alle betrokkenen de handen ineen moeten slaan. In het kader van de bereikbaarheid van de steden, van de kosten en van de belasting van de bewoners, kunnen we de straat maar een keer openbreken. Dat vraagt een enorme afstemming, maar biedt ook kansen om kostenvoordelen te behalen.”
MEER INFORMATIE
Blog Eilard Jacobs: Klimaat verandert ook de rioleringswereld
De app RIOX wint RIONED innovatieprijs 2019