secundair logo knw 1

Minister Stientje van Veldhoven. Foto Rijksoverheid/Jerry Lampe

De invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2021 is volgens minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen) niet meer haalbaar. Zij gaat daarom met de gemeenten, provincies en waterschappen in overleg over een nieuwe datum. 

Niet alleen de coronacrisis, maar ook de voortgang van onder andere de digitale transformatie is hieraan debet, zo schrijft de minister in een brief aan de Eerste en Tweede Kamer. Het gaat dan om het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), een belangrijke voorwaarde voor de nieuwe werkwijze. Volgens Van Veldhoven moeten voor een goede implementatie van het DSO ''nog flink wat stappen’’ gezet worden.

Ze baseert zich op de uitkomsten van een evaluatie (‘Gateway Review’), die laat zien dat er dringend aanvullende maatregelen nodig zijn om knelpunten weg te nemen. ''De verwerving en implementatie van lokale software door bevoegd gezagen komt niet voortvarend genoeg op gang’’, aldus de bewindsvrouw.

''De samenloop van de grote inzet die nodig is om de Omgevingswet te implementeren met het coronavirus maakt dat ik nu een duidelijk signaal wil geven om niet vast te houden aan de voorgenomen invoeringsdatum, zodat bevoegd gezagen zich nu eerst kunnen richten op wat het belangrijkste is: het bestrijden van de gevolgen van corona.’’

Nieuwe datum
Van Veldhoven wil volgende week woensdag in overleg met de bestuurlijke partners tot een nieuwe datum komen. Over de inbreng van de Unie van Waterschappen kan woordvoerder Saskia van Amerongen op dit moment nog niets zeggen.

''Dat willen wij eerst met onze leden bespreken. Die hebben we daarom uitgenodigd voor een extra commissievergadering komende maandag.’’

Het uitstel komt niet als een verrassing, maar hing mede af van de maatregelen die het kabinet deze week bekend zou maken in verband met de coronacrisis. Duidelijk is inmiddels dat die gecontinueerd worden.

Aansluitmonitor
Volgens de minister bestaat bij alle partners nog steeds grote bereidheid om de Omgevingswet - een bundeling van wetten die moet zorgen voor minder regels, meer maatwerk en betere besluitvorming - in te voeren. Het gaat ook niet over de vraag of het stelsel in werking treedt, maar wanneer, benadrukt zij.

''Ik zie dat de decentrale overheden, het Rijk en ICT-aanbieders op creatieve wijze doorwerken aan de voorbereiding op de Omgevingswet. Ook het gezamenlijk werken aan de totstandkoming van de wet- en regelgeving gaat door.’’

Uit de meest recente ‘Aansluitmonitor’ blijkt dat alle waterschappen inmiddels zijn aangemeld bij het DSO, maar pas een is daadwerkelijk aangesloten en kan een aanvraag of melding ontvangen en verwerken.

 

MEER INFORMATIE
Kamerbrief Inwerkingtreding Omgevingswet
Ledenbrief Unie van Waterschappen
Aansluitmonitor
Invoering Omgevingswet mogelijk vertraagd door coronacrisis 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.