secundair logo knw 1

Sfeerbeeld van de Drentsche Aa I foto: Rianne van der Wal via Pixabay

De komende jaren wordt met een reeks van maatregelen de waterkwaliteit verder verbeterd, maar volgens minister Mark Harbers zullen in 2027 niet overal de doelen van de Kaderrichtlijn Water worden gehaald. Het gaat erom dat alle maatregelen tijdig zijn uitgevoerd. Harbers noemt dit een stevige uitdaging.

De minister van Infrastructuur en Waterstaat reageert daarmee op vragen van de Tweede Kamerleden Fahid Minhas en Thom van Campen van de VVD. Zij hadden deze ingediend naar aanleiding van het artikel Schoon water is in Nederland nog ver weg in het NRC. Hierin wordt gesteld dat Nederland een watercrisis in 2027 riskeert. Momenteel voldoet slechts 1 procent van de wateren aan de doelen van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW).

mark harbers 6Mark Harbers
(foto: Valerie Kuypers)

Harbers herhaalt in zijn brief in essentie de boodschap die zijn voorgangers Cora van Nieuwenhuizen en Barbara Visser het afgelopen jaar ook al hadden: het gaat weliswaar de goede kant op met de waterkwaliteit maar de KRW-doelen zullen over vijf jaar nog niet in alle waterlichamen zijn gehaald. Hij noemt een goede waterkwaliteit essentieel voor natuur en mens, maar wijst erop dat de KRW een complexe beoordelingsmethode voor vaststelling van deze kwaliteit kent.

Principe van one-out-all-out
De totaalbeoordeling wordt bepaald door veel verschillende parameters en daarbij geldt het principe van ‘one-out-all-out’. “Dit houdt in dat een waterlichaam pas wordt beoordeeld als ‘in goede toestand’, als alle parameters de klasse ‘goed’ hebben.” Daarom blijft een positief oordeel ook uit, als er slechts één kenmerk niet in orde is.

De minister noemt het overzicht van de stoffen die in meer dan 1 procent van de waterlichamen niet voldoen, dat te vinden is in de Stroomgebiedbeheerplannen 2022-2027. Het gaat volgens hem om een beperkt aantal op het totaal van meer dan honderd stoffen. “Er zijn op dit moment vrijwel geen waterlichamen die aan alle normen voldoen maar het beeld dat de waterkwaliteit op alle onderdelen niet goed is, deel ik niet.”

De nieuwe stroomgebiedbeheerplannen bevatten ook een weergave van de ecologische toestand van de wateren die onder de KRW vallen. Harbers schrijft daarover het volgende: “In de huidige situatie wordt in 30 tot 50 procent van de waterlichamen voldaan aan de biologische parameters (algen, waterflora, waterinsecten en vis). Dit zijn de belangrijkste parameters van de ecologische toestand.” Rond de 55 procent van de waterlichamen voldoet aan de norm voor stikstof en voor fosfor.

Dit beeld is volgens de bewindsman vergelijkbaar met veel andere landen in de EU als naar de afzonderlijke parameters wordt gekeken. Hij geeft een verklaring voor het feit dat ons land het toch slechter lijkt te doen. “Nederland kiest er steeds voor om zo volledig mogelijk te meten en te beoordelen en daarbij gebruik te maken van de meest recente normen. Dit geeft namelijk het beste weer welke aanvullende maatregelen nodig zijn. Doordat sommige lidstaten hier andere keuzes in maken, wordt een vergelijking tussen lidstaten bemoeilijkt.”

Positieve bijdrage door transitie van landelijk gebied
De twee Kamerleden willen weten met welke inzet de kwaliteit van de 745 grotere wateren in Nederland in 2027 gaat voldoen aan de EU-eis voor een goede ecologische toestand. Harbers meldt eerst dat het kabinet op basis van het coalitieakkoord 25 miljard euro extra beschikbaar stelt voor een transitie van het landelijk gebied met het oog op vermindering van de stikstofdepositie en verbetering van de natuur. “Dit zal ook positief bijdragen aan het halen van de doelen van de Kaderrichtlijn Water.”

Binnen het transitiefonds is een bedrag van 811 miljoen euro specifiek bestemd voor de KRW. Dit wordt ingezet voor grootschalig herstel van beekdalen op zandgronden, een onderdeel van het maatregelenpakket van het 7e Actieprogramma Nitraatrichtlijn.

Tijdige uitvoering van maatregelen voldoende
De Stroomgebiedbeheerplannen 2022-2027 bevatten de maatregelen om de waterkwaliteit verder te verbeteren, schrijft de minister vervolgens. “Het is een stevige uitdaging om al deze maatregelen tijdig uit te voeren. Wanneer dat lukt, zal geen sprake zijn van een schending van de KRW. Hoewel naar verwachting de doelen in 2027 niet voor iedere parameter zullen zijn behaald, biedt de KRW daarop een uitzonderingsmogelijkheid.”

Bij een deel van de maatregelen is geduld een schone zaak. Daarom mogen de doelen later worden behaald, mits de maatregelen tijdig genomen zijn. “Denk bijvoorbeeld aan het effect van maatregelen voor stoffen die pas na lange tijd in het diepere grondwater zichtbaar zullen zijn.” Harbers streeft naar het zo snel mogelijk na 2027 halen van de goede ecologische toestand. In de stroomgebiedbeheerplannen is voor elke parameter een prognose opgenomen.

MEER INFORMATIE
Brief van minister Harbers aan Tweede Kamer
 
H2O premium: ‘Waterkwaliteit? Ik zie een nieuwe milieucrisis aankomen’

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.