secundair logo knw 1

Het storten van granuliet in de natuurplas Over de Maas is volgens de regels gegaan. De stof is niet schadelijk voor het milieu. Desalniettemin zal om de onrust onder omwonenden weg te nemen een review worden uitgevoerd naar de milieukwaliteit van granuliet. Dat schrijven de ministers Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen) en Cora van Nieuwenhuijzen (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer. 
 

Het schrijven van de bewindsvrouwen volgt op berichtgeving in de media (Zembla, de Volkskrant) vorige maand over het storten van 100.000 ton granuliet, dat gold als bouwstof waaraan een chemische stof was toegevoegd. Het restproduct was afkomstig van het bedrijf Bontrup in Amsterdam en kwam vrij bij de verwerking van graniet, dat gebruikt wordt voor de aanleg van asfaltwegen. 

Ambtenaren van Rijkswaterstaat gaven aanvankelijk geen toestemming voor storten in de natuurplas, maar na bemoeienis van de top van de dienst werd de aangevraagde vergunning alsnog verleend, aldus de berichtgeving in genoemde media, die spraken over ‘een illegale afvaldump’.

De berichtgeving leidde tot ophef. Zo drong de gemeente West Maas en Waal er bij minister Van Nieuwenhuizen op aan de storting per direct te stoppen. In een reactie wees de vereniging van rivierwaterbedrijven RIWA erop dat de natuurplas in open verbinding staat met de Maas en verontreinigde stoffen zich kunnen verspreiden in het watersysteem.

Uitleg
De berichtgeving leidde ook tot Kamervragen met daarin het verzoek tot uitleg over de gang van zaken. De ministers schrijven nu dat Rijkswaterstaat in 2019 en 2020 twee onderzoeken heeft laten doen naar de kwaliteit van het granuliet. Uit de bemonstering bleek dat het materiaal voldeed aan de eisen van het Besluit bodemkwaliteit (Bbk). Ook werden er geen afbraakproducten van flocculant aangetoond, schrijven de ministers.
 

De onderzoeken in 2019 en 2020 leidden tot de conclusie dat het toepassen van granuliet geen schadelijke gevolgen heeft voor de milieukwaliteit en de leefomgeving, aldus de Kamerbrief. Daarmee is de kous niet af, want de bewindsvrouwen laten een ‘review’ uitvoeren om de onrust bij omwonenden weg te nemen. Dat onderzoek naar de milieukwaliteit van granuliet zal in overleg met de provincie en de gemeente door een bureau worden gedaan dat tot dusverre niet bij de kwestie was betrokken.

Het te storten materiaal mag volgens het Besluit bodemkwaliteit overigens ‘licht verontreinigd’ zijn, dit om het mogelijk te maken materialen als grond en baggerspecie te hergebruiken op land of in oppervlaktewater. De uitleg daarbij is dat dit in lijn is met de doelstellingen van de circulaire economie. Voor hergebruik geldt wel een ‘strikte normering’, zoals vastgesteld in het Bbk.

Drie categorieën

Dit besluit kent drie categorieën, te weten grond, baggerspecie en bouwstof en ongeacht de kwalificatie moeten deze voldoen aan de eisen uit het Bbk. Voor grond en baggerspecie enerzijds en bouwstof anderzijds gelden wel verschillende eisen. Om te bepalen tot welke categorie een stof behoort is het niet van belang wat herkomst van het materiaal is en of het van natuurlijke oorsprong is, aldus de brief. “Zo worden onder het Besluit Bodemkwaliteit bentoniet, boorgruis, riool-, kolken- en gemalen slib en veegzand (RKGV) als grond gekwalificeerd.”

Volgens de Kamerbrief ontstond er binnen Rijkswaterstaat toch ‘een inhoudelijke discussie’ over de vraag hoe het granuliet moest worden aangemerkt, als ‘grond’ of als ‘bouwstof’, een dispuut dat maanden duurde en waaraan het directoraat Milieu en Internationaal, Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en op enig moment ook oud-minister Halbe Zijlstra bijdragen leverden. In de uiteindelijke besluitvorming bleef granuliet gekwalificeerd als ‘grond’. Er waren geen ‘inhoudelijk zwaarwegende argumenten’ om daarvan af te wijken, aldus de ministers. 

Ook voerde de top geen druk uit op de verantwoordelijke dienst om dit besluit te accepteren en aan te houden, schrijven de ministers die daarmee de uitzending van Zembla weerspreken, waarin werd gesteld dat de top van RWS wel oneigenlijke druk heeft uitgeoefend.

 

VERONDIEPEN MET GRANULIET
granuliet kern en leeflaag    Granuliet (BBK vulmateriaal) kern en leeflaag | Beeld project Over de Maas
Over de Maas is een private zandwin- en natuurontwikkelingsproject in de uiterwaarden van de Maas tussen Alphen en Dreumel in de gemeente West Maas en Waal.
Granuliet is in de natuurplas gestort voor het stimuleren van natuurontwikkeling en stabilisatie van de oevers, zoals vaker gebeurt bij diepe zandwinplassen.
Over het granuliet in de natuurplas wordt een leeflaag aangebracht bestaande uit schrale grond of zand.
Na oplevering van het project, uiterlijk eind 2021, gaat Natuurmonumenten het natuurgebied beheren.

 

MEER INFORMATIE
Kamerbrief en bewijsstukken

H2O-artikel: 'Rijkswaterstaat maakte ‘afvaldump’ in natuurplas Alphen mogelijk'

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.
Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?