secundair logo knw 1

De zakdeur wordt geplaatst | Foto Ko van Leeuwen

De zoutdam in het Noordzeekanaal is klaar voor de afvoer van zoutwater. Deze week is de beweegbare zakdeur geplaatst en daarmee is de scheidende wand van de zoutdam gesloten, schrijft Rijkswaterstaat.

De van staal gemaakte zakdeur is 27 m breed, 7,5 m hoog en 4 m diep en weegt ongeveer 80.000 kilo. Door twee hydraulische cilinders kan de deur op en neer bewegen. De deur is lekdicht om te voorkomen dat zoutwater weer terugstroomt richting het Noordzeekanaal.

Rijkswaterstaat bouwt de zoutdam omdat via de nieuwe Zeesluis IJmuiden, de grootste ter wereld, veel meer zout water het Noordzeekanaal instroomt dan via de oude Noordersluis. Per schutting komt ongeveer 10.000 ton zout het kanaal binnen, twee keer zoveel als bij de Noordersluis.

Zonder maatregelen zou dit leiden tot een te hoge concentratie zout in het Noordzeekanaal, met negatieve gevolgen voor het ecosysteem, de land- en tuinbouw en de drinkwaterwinning.


DEF Drentsch Aa etalage klein


De zoutdam, waarin vier vispassages zijn opgenomen, is ‘een soort brievenbus’ om het zoute water weer af te voeren. Omdat zoutwater zwaarder is dan zoetwater, zakt het zoute water naar de bodem. Door een opening onder in de zoutdam, tussen 16 en 23 meter diepte, stroomt het zoute water via het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden terug naar zee.

Naast het plaatsen van de zakdeur zijn vier noodschotten getest. Deze kunnen tijdelijk de functie van de zakdeur overnemen, wanneer deze voor onderhoud uit de constructie moet worden gehaald. De afrondende werkzaamheden aan de zoutdam duren nog tot in 2025, schrijft Rijkswaterstaat. “Opdrachtnemer Van Hattum en Blankevoort is tot die tijd nog bezig met onder andere de terreininrichting op de oevers van het Binnenspuikanaal naast Zoutdam IJmuiden.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.