secundair logo knw 1

De zakdeur wordt geplaatst | Foto Ko van Leeuwen

De zoutdam in het Noordzeekanaal is klaar voor de afvoer van zoutwater. Deze week is de beweegbare zakdeur geplaatst en daarmee is de scheidende wand van de zoutdam gesloten, schrijft Rijkswaterstaat.

De van staal gemaakte zakdeur is 27 m breed, 7,5 m hoog en 4 m diep en weegt ongeveer 80.000 kilo. Door twee hydraulische cilinders kan de deur op en neer bewegen. De deur is lekdicht om te voorkomen dat zoutwater weer terugstroomt richting het Noordzeekanaal.

Rijkswaterstaat bouwt de zoutdam omdat via de nieuwe Zeesluis IJmuiden, de grootste ter wereld, veel meer zout water het Noordzeekanaal instroomt dan via de oude Noordersluis. Per schutting komt ongeveer 10.000 ton zout het kanaal binnen, twee keer zoveel als bij de Noordersluis.

Zonder maatregelen zou dit leiden tot een te hoge concentratie zout in het Noordzeekanaal, met negatieve gevolgen voor het ecosysteem, de land- en tuinbouw en de drinkwaterwinning.


DEF Drentsch Aa etalage klein


De zoutdam, waarin vier vispassages zijn opgenomen, is ‘een soort brievenbus’ om het zoute water weer af te voeren. Omdat zoutwater zwaarder is dan zoetwater, zakt het zoute water naar de bodem. Door een opening onder in de zoutdam, tussen 16 en 23 meter diepte, stroomt het zoute water via het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden terug naar zee.

Naast het plaatsen van de zakdeur zijn vier noodschotten getest. Deze kunnen tijdelijk de functie van de zakdeur overnemen, wanneer deze voor onderhoud uit de constructie moet worden gehaald. De afrondende werkzaamheden aan de zoutdam duren nog tot in 2025, schrijft Rijkswaterstaat. “Opdrachtnemer Van Hattum en Blankevoort is tot die tijd nog bezig met onder andere de terreininrichting op de oevers van het Binnenspuikanaal naast Zoutdam IJmuiden.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.