secundair logo knw 1

De zeesluis bij IJmuiden in aanbouw. Foto Gemeente Velsen

De oproep van Rijkswaterstaat en de gemeente Velsen om mee te denken over een naam voor de nieuwe zeesluis bij IJmuiden heeft in twee dagen tijd al meer dan drieduizend inzendingen opgeleverd. De naam Irma is populair, maar weinig kansrijk.

"Een van de voorwaarden is dat een te vernoemen persoon minstens tien jaar geleden overleden moet zijn", zegt woordvoerder Jacqueline Nolet van de gemeente Velsen. "Hij of zij moet namelijk van onbesproken gedrag zijn. De enige uitzondering zijn leden van het Koninklijk Huis."

Het onbesproken gedrag van doventolk Irma Sluis, die bekend werd door haar optreden in de coronapersconferenties van minister-president Mark Rutte, is nog niet vast te stellen omdat zij immers nog leeft. De naam van de Haagse werd volgens de gemeente wel opvallend vaak genoemd, met als argument "dat zij net als een sluis verbinding maakt".

Een andere topper tussen de meer dan 3200 inzendingen die vanmorgen al binnen waren, is Sluisje McSluisface. Deze naam is afgeleid van Boaty McBoatface, zoals een Britse onderzeeboot werd gedoopt nadat de regering burgers had gevraagd om mee te denken.

Opening
De gemeente Velsen en Rijkswaterstaat gaven dinsdag het startschot voor de naamgevingscampagne met de lancering van een video. Daarin roepen havenwethouder Jeroen Verwoort van Velsen en directeur Nienke Bagchus van Rijkswaterstaat op een naam in te sturen. Dat kan tot 4 augustus via de website van de gemeente.

Uit alle inzendingen maakt de gemeentelijke naamgevingscommissie een selectie. Daarna kiest een jury van omwonenden van de zeesluis een top 5, waaruit het college van Velsen de uiteindelijke keuze maakt. De winnaar wordt uitgenodigd voor de opening van de zeesluis in 2022.

Grootste zeesluis
De nieuwe sluis moet ruimte bieden aan de steeds groter wordende goederenschepen en cruiseschepen. Met een lengte van 500 meter, een breedte van 70 meter en een diepte van 18 meter wordt het de grootste zeesluis ter wereld. Hij vervangt de huidige, uit 1929 daterende, Noordersluis.

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemersconsortium OpenIJ sinds 2016 aan de bouw, die aanzienlijke vertraging opliep maar nu naar verwachting begin 2022 gereed is. Het project is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen.

 

MEER INFORMATIE
Aanmeldingsformulier en voorwaarden naamgevingscampagne
Informatie Rijkswaterstaat over de nieuwe zeesluis
H2O-bericht: SHIP IJmuiden toont bouw van nieuwe zeesluis

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.