secundair logo knw 1

Burgerwetenschappers aan de slag | Foto Pim Geerts

Burgerwetenschappers onderzoeken jaarlijks de kwaliteit van de kleinere Nederlandse wateren als deel van het project ‘Vang de watermonsters’. Uit dit onderzoek blijkt dat in 2023 bijna 80 procent van de wateren niet aan de kwaliteitseisen voldoet. Om dat te veranderen roept Natuur & Milieu op tot strengere regels.

Circa 800 mensen onderzochten dit jaar in meer dan 3000 kleinere wateren - denk daarbij aan slootjes, vennetjes en vijvertjes - de waterkwaliteit. Er werd getest op helderheid, waterplanten en -diertjes zijn geteld en verzamelde watermonsters werden getest in het laboratorium van het NIOO-KNAW. “Daar zijn ze langs de KRW-meetlatten gelegd en vervolgens is dat vertaald in drie categorieën: goed, matig en slecht.”

Marita VoogtMarita VoogtDit zegt Marita Voogt, bij Natuur & Milieu projectleider van het ‘Vang de watermonsters’-project, waar dit onderzoek onder valt. Naast deze natuurorganisatie zijn verder nog twee waterschappen, twee banken en het NIOO-KNAW betrokken bij dit project.

Volgens Voogt is het beeld van de waterkwaliteit tijdens de afgelopen vijf jaar stabiel gebleven. “Dat vind ik eigenlijk nog het meest alarmerend, dat we geen verbetering zien. Het blijft zitten op 20 procent oké, 10 procent heel slecht en de rest matig. Dit beeld wordt overigens ook bevestigd door metingen voor de Kaderrichtlijn Water, die de kwaliteit van de grotere oppervlaktewateren monitoren.”


LEES OOK: Citizen Science: 'Zonder gedegen begeleiding werkt het niet'


De partners in het 'Vang de watermonsters’-project roepen de rijksoverheid daarom op om de regie te nemen om van de verbetering van de waterkwaliteit een gezamenlijke verantwoordelijkheid te maken. Natuur & Milieu gaat een stapje verder. Voogt: “Wij vragen het nieuwe kabinet om de andere overheden te helpen door strengere regels op te stellen om vervuiling bij de bron aan te pakken. Vervolgens willen we een betere handhaving van die regels.”

“De waterkwaliteit wordt aangetast door medicijnresten, riooloverstorten, door chemische lozingen door de industrie en door de landbouw”, vervolgt Voogt. “Op al die terreinen moeten we winst boeken omdat de waterkwaliteit te slecht is en er dus ook geen opgaande lijn te bespeuren is.”

Een opgaande lijn ziet Voogt wel in de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen. “Water heeft in bijna alle programma’s een plek. Nu gaat het er nog om de juiste dingen te doen. En dat is nodig. Niet om de doelen van de kaderrichtlijn water op tijd te halen. Dat gaat waarschijnlijk niet meer lukken. We moeten wel direct aan de slag om de verbetering in te zetten. Het gaat hier niet om het voldoen aan regels om de regels. Het gaat om de toestand van onze natuur.”

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
    Sebastiaan · 1 years ago
    We zitten aan het uiteinde van heel van rivieren in Nederland.
    Welk deel van de kwaliteit is simpelweg de erfenis van onze buren?
    • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
      Gerdien · 1 years ago
      @Sebastiaan Dat is een goede vraag als we het over de waterkwaliteit van rivieren hebben, maar in dit project zijn vooral kleine watertjes gemeten. Dat komt niet uit het buitenland, dus daar zullen we echt zelf mee aan de slag moeten!
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.
Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?