secundair logo knw 1

Een demonstratie bemonstering als onderdeel van de pilot | Foto HHNK

Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en drie omgevingsdiensten onderzochten in de pilot ‘indirecte lozingen’ het bedrijfsafvalwater dat op de riolering geloosd wordt. Van de 77 onderzochte bedrijven werd in 62 gevallen minimaal 1 illegale stof aangetroffen.

De pilot werd tussen mei 2023 en februari 2024 uitgevoerd en vond plaats in het deel van de provincie Noord Holland ten noorden van het Noordzeekanaal. Het onderzoek was gericht op bedrijven, die afvalwater lozen op de riolering. Er werd gekeken naar stoffen die schadelijk kunnen zijn voor het oppervlaktewater en problemen opleveren voor de werking van riolering en rwzi’s, waaronder de zogeheten ‘zeer zorgwekkende stoffen’ (ZZS) en de prioritaire stoffen uit de Kaderrichtlijn Water (KRW).

Binnen de pilot zijn 103 bedrijven in diverse bedrijfssectoren bezocht, zo blijkt uit het eindrapport. 77 van hen loosden afvalwater op het riool. Bij de monsters van het bedrijfsafvalwater werd in circa 80 procent van de gevallen tenminste één ZZS gevonden, waaronder zware metalen als arseen, cadmium, kobalt, kwik, lood en nikkel. Ook andere zeer zorgwekkende stoffen werden in het water vastgesteld, onder andere formaldehyde, PFAS en PAK’s.

De onderzoekers stelden hoge concentraties ZZS vast bij een aantal branches: afvalverwerking (zware metalen, ftalaten, formaldehyde, PAK’s, PCB’s, PFAS), metaalbewerking (zware metalen) en olie-/vetverwerking (nikkel, benzeen en naftaleen).

In het rapport concluderen het hoogheemraadschap en de omgevingsdiensten dat ‘toezicht noodzakelijk lijkt om meer zicht en meer grip te krijgen op de indirecte lozingen’. De onderzoekers adviseren dan ook om ‘het wettelijk verplichte toezicht op indirecte lozingen beter te verankeren in uitvoeringsovereenkomsten.’

Het is daarnaast de bedoeling dat de onderzoeksfocus de komende jaren wordt gericht op geselecteerde branches en sectoren, onder andere de chemische industrie, de afvalverwerking, de olie/vetverwerking en de medische sector.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
    Gert Timmerman · 10 months ago
    Voor mij is het onbegrijpelijk dat de leiding van deze bedrijven niet zou begrijpen wat ze doen. Is het dan toch onkunde of wentelen ze de kosten gemakkelijk af op de overheid?
  • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
    Rien Verstallen · 10 months ago
    Breng het toezicht op alle lozende bedrijven terug onder het gezag van de waterdiensten als Rijkswaterstaat en de Waterschappen. Daar zit de expertise op dit gebied. We staan met de waterparagraaf voor een enorme opgave, en de uitdaging is beter op zijn plaats bij de waterdiensten.
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Dit heb ik ook nodig. Wij maken van slootmaaisel, een nieuw product, Wortelbeton, voor waterschap Rijnland. Artificiële Rietzudde, voor KRW- doelen. We hebben nog een toepassing van Wortelbeton en dat is veen maken. Daarmee werken we samen met gem Amsterdam en Waternet/AGV en VIP_NL. 
We willen een techniek ontwikkelen om de bodem omhoog te laten groeien met 1m p/jaar. We hadden al zitten denken aan dit systeem, maar ik zou graag eens willen praten over jullie ervaring of samenwerking .
@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.
Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?