secundair logo knw 1

Illustratie: Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden

De Lekdijk, die een belangrijk deel van de Randstad beschermt tegen overstromingen, wordt de komende jaren over 50 kilometer versterkt. De omgeving wordt daar intensief bij betrokken.

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden heeft plannen voor de versterking van de Lekdijk tussen Amerongen en Schoonhoven gepresenteerd. De dijk is op zich goed, maar versterking is nodig met het oog op de verscherpte veiligheidsnormen die dit jaar van kracht zijn geworden in de nieuwe Waterwet.

Jannes van Hove, omgevingsmanager bij het hoogheemraadschap: “Nieuwe inzichten in toekomstige ontwikkelingen maken het nodig de dijk nu alvast te versterken, zodat hij ook in de toekomst genoeg veiligheid biedt.” De Lekdijk heeft een heel belangrijke functie op het gebied van waterveiligheid. Bij problemen zou het water tot aan Amsterdam kunnen komen.

Voor het hoogheemraadschap is de versterking een “enorme klus”, gezien de lengte van het traject. De dijk wordt opgeknipt in zeven deeltrajecten, die deels tegelijkertijd worden aangepakt. Hoe de dijkverbetering er concreet uit gaat zien is nog niet bekend. “Op sommige plekken moet de dijk verzwaard worden, elders verhoogd. Ingrepen kunnen soms op verschillende manieren plaatsvinden, waarbij we zoveel mogelijk slimme technieken willen inzetten”, vertelt Van Hove.

In de voorbereiding wordt veel tijd gestoken in overleg met de omgeving. “Wat we al aan de voorkant willen samenbrengen is: hoe maken we de dijk veilig én laten we tegelijk de omgeving intact of maken we die zelfs mooier. Dat laatste kan bijvoorbeeld met bankjes en informatieborden. Wellicht biedt de dijkverbeteringen gemeenten ook kansen om bijvoorbeeld de verkeersveiligheid te verbeteren.” De komende weken vinden in Lopik, Wijk bij Duurstede en Nieuwegein informatiebijeenkomsten voor bewoners en betrokkenen plaats.

Het hoogheemraadschap trekt voor het maken van plannen zo’n drie jaar uit; de eerste spade gaat zeker niet voor 2020 de grond in. Daarna duurt het volgens planning 12 jaar voor de hele 50 kilometer is versterkt.

Het project Sterke Lekdijk maakt onderdeel uit van het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma waarin waterschappen en Rijkswaterstaat ruim 1100 kilometer Nederlandse dijken versterken.

Alle informatie over de versterking van de Lekdijk vindt u hier

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.