secundair logo knw 1

Markermeerdijken

Omgevingsmanagement wordt steeds belangrijker voor het succes van grote infrastructurele projecten, ook voor de waterschappen (van de toekomst). Hoe pakken die het aan? We vroegen het aan omgevingsmanagers van de dijkversterking in Steyl-Maashoek en van de Markermeerdijken. "Je hebt altijd te maken met verschillende belangen, meningen, visies. En je kunt niet iedereen gelijk geven."


door Pauline van Kempen


DEF kader zomerserie original no 6 ‘Met de omgeving, voor de omgeving’ is het motto van Waterschap Limburg. Dat geldt zeker voor de zeventien dijkversterkingsprojecten binnen het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), die allemaal een eigen omgevingsmanager hebben. “Mensen informeren en betrekken, daar gaat het om”, zegt Luuk Claessens, omgevingsmanager van het project Steyl-Maashoek.

Waar organisaties als Rijkswaterstaat en de provincies al langer ervaring hebben met omgevingsmanagement, is het voor de waterschappen een betrekkelijk nieuw fenomeen. Maar ook die kunnen er vaak niet meer omheen. Het kost simpelweg te veel tijd en geld (door juridische procedures) om de omgeving niet bij de plannen te betrekken, zeker als die bewoners en bedrijven rechtstreeks raken.

Luuk Claesens no 2

In Limburg loopt de dijk langs de Maas op veel plaatsen letterlijk door de achtertuin van mensen. Het gaat om keringen die na de overstromingen van 1993 en 1995 versneld zijn aangelegd, maar nu aan de huidige normen moeten worden aangepast, legt Claessens’ collega Guido Toirkens uit. “Een waanzinnige opgave, want we moeten ook nadenken of die dijk wel op de goede plek ligt. Daar was toen geen tijd voor.”

Zelfsluitende kering
Dat nadenken gebeurt nu samen met bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden, zoals gemeenten en Rijkswaterstaat. In het kloosterdorp Steyl, nabij Venlo, vereiste het beschermde dorpsgezicht een innovatieve - en dure - oplossing. Gekozen is voor een zelfsluitende kering, die het zicht op het dorp en op de rivier alleen bij hoogwater ontneemt. Daarnaast wordt de huidige muur met 70 centimeter verhoogd.

Juist dat laatste is het pijnpunt voor de bewoners van de huizen pal achter de waterkering. Zij zijn in juni tegen het plan in beroep gegaan. Het waterschap werkt aan een verweerschrift waarin beargumenteerd wordt waarom die hogere muur echt nodig is.

 Guido Toirkens 2

“Dit is mijn tiende dijkversterkingsproject voor Waterschap Limburg”, vertelt Toirkens. “In het begin dachten we nog dat we iedereen tevreden konden stellen. Dat lukt niet, maar we moeten het wel kunnen uitleggen.”

Het plan voor Steyl is de uitkomst van een reeks ontwerpateliers, inloopavonden en keukentafelgesprekken die in 2016 begon. Ondanks de lopende procedure meent Claessens dat de inspanningen niet voor niets zijn geweest. “Eerst was er een grote groep met twijfels, maar die heb ik zien afnemen. Een deel daarvan is nu zelfs blij met het resultaat.”

Behoorlijke uitdaging
Iedereen tevreden stellen is onmogelijk, weten ze ook bij de Alliantie Markermeerdijken. Hierin werken het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) en de aannemers Boskalis en VolkerWessels samen aan het grootste dijkversterkingsproject van Nederland, de ruim 33 kilometer lange Markermeerdijken tussen Hoorn en Amsterdam.

Het project begon in 2014 en moest in 2021 afgerond worden, maar dat wordt zeker 2025, verwacht omgevingsmanager Ricardo Nuijens. De vertraging is deels het gevolg van de procedure die omwonenden tot aan de Raad van State bracht. Het hoogste rechtsorgaan bepaalde uiteindelijk in april 2020 dat de dijkversterking door mocht gaan.

Het waterschap besefte dat de versterking van de afgekeurde Markermeerdijken 'een behoorlijke uitdaging' zou worden, aldus Nuijens. Niet alleen omdat ze een slappe ondergrond van veen hebben en provinciaal monument zijn, maar ook omdat de aanvoerwegen smal zijn en er woningen en bedrijven dicht op de dijk staan.

 Ricardo Nuijens plus ondertitel frame no 2

Bouwklankbordgroepen
Daarom is een alliantie met de beide aannemers gevormd, waarin de expertise gebundeld is en de risico‘s gedeeld worden. Vanaf het begin overleggen omgevingsmanagers, ecologen, bodemkwaliteitdeskundigen en verkeersexperts met elkaar in een expertteam en is gesproken met bewoners, gemeenten en bijvoorbeeld Staatsbosbeheer.

“We wilden het gebied leren kennen om te voorkomen dat we keuzes zouden maken die heel gevoelig liggen”, aldus de van Boskalis afkomstige Nuijens. “En we zijn steeds op zoek geweest naar meekoppelkansen, zoals de wens van de provincie voor een fietsroute van Hoorn naar Amsterdam.”

In een later stadium zijn voor elk van de vijftien modules (deeltrajecten) van de dijkversterking ‘bouwklankbordgroepen’ gevormd, waarin met bewoners overlegd wordt over bijvoorbeeld maatregelen om hinder te voorkomen, en er worden keukentafelgesprekken gevoerd. Indien nodig wordt gelijk actie ondernomen, zegt Nuijens. “Want als er eenmaal een negatief sentiment is, raak je dat bijna niet meer kwijt.”

Omgevingswet
Omgevingsmanagement is eigenlijk een soort Haarlemmerolie, stelt hij. Het zorgt ervoor dat een project soepel loopt. Dat betekent niet dat je het met elkaar eens wordt. “Je hebt altijd te maken met verschillende belangen, meningen, visies. En je kunt niet iedereen gelijk geven, daar moet je heel helder in zijn. Maar je moet wel in gesprek blijven. Ook na een gerechtelijke uitspraak moet je met elkaar door.”

Onder de nieuwe Omgevingswet wordt participatie straks een verplicht onderdeel van een besluitvormingstraject. Nuijens spreekt van 'een metamorfose die in Nederland gaat plaatsvinden'. Van de waterschappen zal dat nog heel wat gaan vergen, voorspelt hij. “Het kan ook zijn dat er iets anders uitkomt dan je zelf had bedacht.”


LEES OOK IN DEZE SERIE: 
Uitdagingen waterschap ook uitdaging voor financiering

Martijn van der Steen (NSOB): 'De toekomst vraagt het lef om radicaal anders te denken’
Digitale transformatie: 'Werk waterschappen verandert fundamenteel'
OR Rivierenland: ‘We moeten van ons eigen eilandje afkomen’
Stefan Kuks: 'De waterschappen moeten duidelijk maken dat er grenzen zijn'

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.