secundair logo knw 1

Vrijwilligers ruimen zwerfafval op het strand. Foto RWS

Bijna dertig landelijke en Zeeuwse organisaties en overheden spannen zich gezamenlijk in om zwerfafval in en rond de Schelde aan te pakken. Ze ondertekenden daartoe deze week een convenant.

Op de oevers, in de uiterwaarden en bij stuwen en sluizen ligt na elke hoogwaterperiode veel zwerfafval. Als dat niet wordt opgeruimd, stroomt het uiteindelijk richting zee en vergroot het de plastic soep in de oceanen.

In het samenwerkingsconvenant zeggen de organisaties, waaronder Rijkswaterstaat, waterschap Scheldestromen en een aantal gemeenten, dat zij de gezamenlijke inspanning willen vergroten en het probleem bij de bron willen aanpakken.

In Zeeland organiseren verschillende partijen al hun eigen opruimacties rond de Schelde. Een keer per jaar is er een gezamenlijke actie onder de noemer Schone Schelde, dit jaar op 9 maart. Schone Schelde is ook de naam van het convenant.

Sneeuwbaleffect
Rijkswaterstaat heeft de leiding. ‘’Met de Zwerfafvalophaalregeling zorgen wij ervoor dat het ingezamelde zwerfafval kosteloos wordt opgehaald en verwerkt’’, vertelt woordvoerder Anneloes Lockefeer.

Dat gebeurt inmiddels al op meerdere plekken in Nederland, zoals langs de Maas, de Waal, de Lek, de IJssel, het Haringvliet en de haven van Rotterdam.

Lockefeer: ‘’Iedere organisatie heeft zijn eigen aandachtspunten. Het is ook de bedoeling dat steeds meer mensen zich aansluiten, zodat er een soort sneeuwbaleffect ontstaat. Het convenant stimuleert deze samenwerking.’’

Monitoren
De bijdrage van Rijkswaterstaat bestaat verder uit het monitoren van zwerfafval, het verbeteren van afvalbeheer op het eigen areaal en het ondersteunen van educatie- en communicatietrajecten.

Het convenant Schone Schelde is ondertekend door Rijkswaterstaat, Provincie Zeeland, waterschap Scheldestromen, de gemeenten Borsele, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland, Veere en Vlissingen, HZ University of Applied Sciences, North Sea Port, Haven van Antwerpen, Amels, Dow Benelux, Trinseo, KIMO, Plastics Europe Netherlands, Natuurmonumenten, NME Schouwen-Duiveland, MEC De Bevelanden, IVN, Nationaal Park Oosterschelde, Staatsbosbeheer, Zeeuwse Reinigingsdienst, Doe mee Verlos de zee, Zeeuwse Milieufederatie, Zero Plastic Rivers en Schoon Zeeland.

 

MEER INFORMATIE
Nieuwsbericht Rijkswaterstaat
Zwerfafvalophaalregeling

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.