secundair logo knw 1

De fabriek van Chemours aan de Merwede

Alle PFAS in Nederland worden vanaf nu bestempeld als ‘zeer zorgwekkende stof’. Dat betekent dat bedrijven moeten voorkomen dat ze PFAS uitstoten naar lucht en water, of anders de emissie zoveel mogelijk moeten verminderen. Staatssecretaris Chris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat heeft dat vandaag in een brief aan de Tweede Kamer gemeld.

Zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) zijn stoffen die gevaarlijk zijn voor mens en milieu. Ze kunnen bijvoorbeeld kankerverwekkend zijn of de vruchtbaarheid schaden. Voor alle stoffen die op deze lijst staan, geldt een minimalisatieplicht. 

Gemeenten en provincies, maar ook de Tweede Kamer, dringen er al langer op aan om meer PFAS op de ZZS-lijst te zetten. Dat biedt mogelijkheden om de uitstoot van PFAS – een verzamelnaam van chemische stoffen die onder andere in antiaanbakpannen zitten – tegen te gaan door middel van vergunningverlening, handhaving en toezicht. De waterschappen riepen het Rijk deze week nog op om meer te doen tegen PFAS-vervuiling. 

"We weten allemaal dat PFAS een stof is die je liever kwijt dan rijk bent", aldus staatssecretaris Jansen in een toelichting op zijn besluit. "Daarom werken we samen met gemeenten en provincies aan het verminderen van PFAS in het leefmilieu. Dat alle PFAS nu ZZS zijn, gaat enorm helpen."

OSPAR
Onlangs zijn alle PFAS als ‘prioritaire stoffen’ opgenomen in OSPAR, een verdrag ter bescherming van het noordoosten van de Atlantische Oceaan. De aangesloten landen, waaronder Nederland, hebben de verplichting om deze stoffen te minimaliseren. 

In een debat met de Tweede Kamer kondigde Jansen daarom vorige maand al aan dat meer PFAS als ZZS bestempeld zullen gaan worden. Dat geldt nu dus voor alle ongeveer honderd stoffen die tot deze groep behoren. Als het bedrijven niet lukt om emissie te voorkomen, moeten ze die 'zo veel als mogelijk' verminderen. Daarvoor moeten ze eens in de vijf jaar een vermijdings- en reductieplan opstellen. 

De Unie van Waterschappen verwelkomt deze stap van de overheid, zegt een woordvoerder in een eerste reactie. "Een striktere omgang met deze enorme groep schadelijke stoffen is belangrijk voor het beschermen van ons water, de natuur en de volksgezondheid. Voor ons staat voorop dat de uitstoot van PFAS naar nul moet. Hoe sneller de uitstoot wordt afgebouwd, hoe beter." 

Rijkscoördinator
In dezelfde brief aan de Kamer meldt de staatssecretaris dat hij een andere wens inwilligt, namelijk een centraal aanspreekpunt bij de Rijksoverheid voor de PFAS-problematiek rond het chemiebedrijf Chemours in Dordrecht. 

Deze problematiek raakt meerdere beleidsterreinen, zowel binnen het ministerie van IenW alsook binnen andere ministeries. Een zogeheten Rijkscoördinator, in de persoon van Judith Elsinghorst, zal fungeren als interdepartementaal aanspreekpunt voor de betrokken gemeenten en de provincie Zuid-Holland. 

Elsinghorst is nu directeur Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s bij het ministerie van IenW en dat blijft zij ook. Samen met de gemeenten en de provincie zal zij de komende tijd bekijken hoe ze daarnaast haar taak als Rijkscoördinator het beste kan invullen. 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.