secundair logo knw 1

Foto: Rijkswaterstaat / X

Het is sinds begin deze week gelukt om veel water naar zee te spuien. Hierdoor zakt het peil in zowel het IJsselmeer als het Markermeer momenteel met ruim 10 centimeter per dag, meldt Rijkswaterstaat.

Behalve in deze meren zijn ook de waterstanden in de rivieren aan het dalen. Dat maakte het mogelijk om de Landelijke Coördinatiecommissie Overstromingsdreiging (LCO) vandaag af te schalen. De LCO was sinds 23 december opgeschaald vanwege de toenemende hoogwaterproblematiek.

De afgelopen dagen baarde met name de extreem hoge waterstand in het Markermeer veel zorgen. Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier liet weten dat er tussen Hoorn en Amsterdam een historisch hoog waterpeil is bereikt. De waterstand was 45 centimeter boven NAP en lokaal viel dit nog hoger uit. Het leidde in Volendam en verschillende andere plaatsen tot overstroomde oevers en ondergelopen kelders.

Veel water naar zee gespuid
Inmiddels is de situatie aanzienlijk verbeterd volgens Rijkswaterstaat in een update vanmiddag. “We hebben de afgelopen 24 uur veel water kunnen spuien naar zee. Hierdoor is het peil van het IJsselmeer aanzienlijk teruggezakt. Het water in het Markermeer staat op dit moment nog steeds hoog maar daalt sinds maandag 8 januari 2024 gestaag. Er zijn voldoende spuimogelijkheden naar het IJsselmeer en via de Oranjesluizen naar het Noordzeekanaal. Het peil in beide meren zakt op dit moment ruim 10 centimeter per dag.”

Rijkswaterstaat verwacht dat de dalende trend door blijft zetten voor het gehele IJsselmeergebied. Hetzelfde geldt voor het water in de Rijn en Maas. “De afvoeren bij Lobith en Eijsden gaan langzamerhand terug naar normale waarden voor de tijd van het jaar.” Stroomafwaarts is eveneens een daling te zien.

Regionaal zijn nog hoogwatermaatregelen nodig, bericht de Unie van Waterschappen. “Tijdelijke waterbergingsgebieden blijven in werking of lopen langzaam gecontroleerd leeg. Meerdere waterschappen houden inspecties om de dijken na te lopen op eventuele schade door harde objecten die mogelijk meegesleurd zijn in het hoge water.”

Kritiek van omwonenden Markermeer
Omwonenden van het Markermeer hebben kritiek geuit op Rijkswaterstaat, omdat het waterpeil in het meer ten onrechte hoog zou zijn blijven staan na de zomer. Daardoor was het ondanks waarschuwingen wachten op een overstroming. Volgens Rijkswaterstaat klopt dit niet. De waterstand op het Markermeer en het IJsselmeer is in najaar op het afgesproken winterpeil gebracht, wordt gesteld. De peildaling is op 1 augustus ingezet en conform het protocol verlopen.

Vanwege de extreme weersomstandigheden is de waterstand echter na half oktober op gaan lopen. De wateroverlast rond vooral het Markermeer komt door het slechte weer (veel regen en harde wind) en achtereenvolgende hoogwaterstanden op de grote rivieren. Ook kon er de voorbije weken door opstuwing van de Waddenzee tegen de Afsluitdijk aan slechts beperkt worden gespuid, aldus Rijkswaterstaat.

LEES OOK

H2O Actueel (8 januari): Rijkswaterstaat en waterschappen zien dalende waterstanden en gunstige spuimogelijkheden

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Je reactie is nog niet geplaatst. We checken hem eerst.
    Niels · 11 months ago
    Ja ja, het zal allemaal wel, nu wel gewoon door blijven spuien tot minimaal NAP -30
(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.