secundair logo knw 1

De Oosterscheldekering

Vanwege het hoge water en de westerstorm zijn de belangrijke waterkeringen gesloten. De Oosterscheldekering, de Ramspolkering en de Hollandsche IJsselkering zijn vanmorgen dichtgegaan. Later besloot Rijkswaterstaat ook de Maeslantkering en de Hartelkering te sluiten. Dat de vijf grote waterkeringen tegelijk dicht zijn is een unicum, aldus Rijkswaterstaat. De waterschappen hebben ook maatregelen genomen, zoals dijkversterking en -bewaking.

De Maeslantkering ging tegen drie uur uur dicht. “Toch wel uniek,” twitterde verkeersleider water Rolph van Rijkswaterstaat. De laatste keer dat deze kering werd gesloten, was in 2007. 

Sinds 11.00 uur geldt code oranje voor de provincies Noord-Holland, Friesland en Flevoland en het Waddengebied. Het KNMI verwacht daar zware tot zeer zware windstoten, tot 130 kilometer per uur. De storm langs de Nederlandse kust en in het IJsselmeergebied leidt tot verhoogde waterstanden die gemiddeld eens in de vijf jaar optreden. Verder valt er vrij veel neerslag.

Hoge golven
De combinatie van dit hoge waterpeil met een harde wind van 9 Bft uit westelijke richting zorgen voor hoge golven langs de dijken aan het IJsselmeer, Ketelmeer en Zwartemeer, meldt waterschap Zuiderzeeland. “Met name in de loop van de woensdagochtend en de middag leidt dit tot verhoogde waterstanden langs de IJsselmeerdijk, Ketelmeerdijk en het Zuidelijk deel van de Noordoostpolder.” Conform de draaiboeken van het waterschap stelt het waterschap dijkwacht in. 

Voor de Noordoostpolder is het scenario zeer nat ingesteld, aldus het waterschap dat tot 40 mm neerslag verwacht. “Daarom hebben de gemalen het waterpeil in de sloten, tochten en vaarten naar beneden gebracht. Ook is de wateraanvoer gestopt.”

Waterkering Kampen kleinMobiele waterkering Kampen | Foto Blueice

 

 

 

 

 

 

 

Waterschap Drents Overijsselse Delta houdt de hoge waterstanden langs de Vecht en het Zwarte Water in de gaten en heeft de mobiele kering opgezet langs de kade van Kampen. “Het water staat nu al hoog, maar er komt vandaag, volgens de weersverwachting, nog veel water bij. Het waterpeil van de Vecht stijgt de komende twee dagen nog ruim een halve meter. Hierdoor stijgt ook het water op het Zwarte Water. Waterschap Drents Overijsselse Delta inspecteert de dijken langs de Vecht en checkt de uiterwaarden op vee.”

Bekrammingen
Op enkele locaties langs de Vecht zijn zogeheten bekrammingen gelegd, meldt het waterschap. Bekrammen van een dijk houdt in dat de dijk wordt bekleed met een geotextiel, een kunststof doek dat in feite werkt als een pleister voor de dijk. Dit doek wordt bevestigd met stalen pennen of 'krammen'. Deze maatregel is nodig om locaties waar de grasmat kwetsbaar is extra te beschermen tegen hoogwater en golfslag, aldus het schap.

Ook Hoogheemraadschap Schieland en de Krimpenerwaard is extra alert vanwege de sluiting van de kering in de Hollandse IJssel. Waterschap Scheldestromen heeft dijkbewaking ingesteld voor de dijken en duinen rond de Westerschelde.

'Nederlanders niet verontrust'
De storm en het hoge water verontrusten Nederlanders overigens niet, aldus blijkt uit een onderzoek van het Rode Kruis. “Nederlanders zien weinig risico’s in storm en bereiden zich niet altijd even grondig voor op stormachtig weer. Bijna 67 procent van de Nederlanders denkt geen extra risico’s te lopen wanneer het stormt. Ruim de helft van Nederland gaat dan ook gewoon door met de dagelijkse bezigheden,” schrijft de hulpverleningsorganisatie in een persbericht op basis van eigen onderzoek.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Prachtplan Jos ! Nog een argument voor: grondwater is minder kwetsbaar dan oppervlaktewater in tijden van oorlogsdreiging. 
Plan B ja de Haakse zeedijk voor de kust van Nederland maar zelfs ook Belgie en Denemarken!
De grootste veroorzaker van de kostenstijgingen op water, energie en brandstof is de Rijksoverheid. De aandacht kan beter daar op gevestigd worden. De verhoging door de investeringen voor de drinkwaterleidingen is marginaal. Wel een verdiept in de belasting op leidingwater (voor kleingebruikers tot 300m3) van 0,5 EURO per m3? 
Om het helemaal compleet te maken neem ik aan dat beide heren met een zeilboot uit 1624 naar Nederland zijn gekomen om de CO2 voetprint niet teveel te verhogen.