secundair logo knw 1

Er komt onder meer een vissenbos bij de Julius Caesarbrug In Leiden I foto: Biccie via Wikimedia Commons

Het Hoogheemraadschap van Rijnland legt in onder meer Alphen aan den Rijn, Leiden en Waddinxveen vissenbossen aan om de ecologische waterkwaliteit te verbeteren. Het gaat vooral om structuren die worden vastgemaakt aan palen in het water.

De vissenbossen komen te liggen in de buurt van acht bruggen. Zij worden aangelegd in vaarten en kanalen in het systeem van de Oude Rijn waar nu weinig waterplanten groeien en ook weinig beschutting voor vissen is. De vissenbossen bieden hier extra leefgebied en leveren ook een bijdrage aan de biodiversiteit.

Becherming en beschutting voor vissen
Het vissenbos is nog een vrij recent concept. Het gaat om een kunstmatige structuur onder water die bescherming en beschutting biedt voor vissen. De vissenbossen die worden aangelegd zijn bedoeld als een schuilplaats voor vissen en als een plek om eitjes te leggen, aldus Rijnland.

Er zijn verschillende soorten vissenbossen. Rijnland gebruikt drie constructies: een kooi van gaas die is gevuld met wilgentakken, een kooi van gaas tussen palen die in het water staan en holle, op elkaar gestapelde betonnen elementen.

Vooral vissenbossen aan palen
Het hoogheemraadschap kiest voornamelijk voor vissenbossen die kunnen worden vastgemaakt aan palen in het water. Op vaarten waar veel wordt gevaren, is het belangrijk dat vissenbossen goed vastzitten. Op enkele luwe plekken worden constructies van betonelementen aangebracht. Rijnland legt de vissenbossen aan in samenwerking met de Provincie Zuid-Holland en de betrokken gemeenten.

De vissenbossen vormen een onderdeel van een project om de ecologische waterkwaliteit in het systeem van de Oude Rijn te verbeteren, in verband met de Kaderrichtlijn Water. Rijnland gaat ook natuurvriendelijke oevers aanleggen op drie locaties. Dat gebeurt over een totale lengte van bijna een kilometer.


WAAR DE VISSENBOSSEN KOMEN

• Alphen aan den Rijn (2): Albert Schweitzerbrug en Maximabrug
• Boskoop: Hefbrug
• Leiden (2): Julius Caesarbrug en Wilhelminabrug
• Nieuwkoop: Kattenbrug
• Ter Aar: Papenbrug
• Waddinxveen: Amaliabrug
 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.