secundair logo knw 1

Foto: RIONED

Burgers moeten de komende jaren meer bijdragen aan het opvangen van regenwater op hun eigen grond, zodat piekbuien minder schade aanrichten. Dat blijkt uit de driejaarlijkse Monitor gemeentelijke watertaken van Stichting RIONED.

Extreme regenbuien worden steeds extremer en komen steeds vaker voor. De mogelijkheden om dat water op te vangen en af te voeren moeten meegroeien. Vergroting van het riool lost het probleem niet genoeg op, want dat gaat langzaam, is duur en het is niet doelmatig om het riool te maken voor de grootst denkbare piekbui. Stichting RIONED, kenniscentrum voor riolering en stedelijk waterbeheer in Nederland, stelt daarom dat er extra waterberging nodig is op gemeentelijke en particuliere grond.

“We zien al tien jaar een toename van piekbuien en gemeenten nemen ook al tien jaar maatregelen tegen wateroverlast: meer afvoer waar mogelijk en meer berging waar nodig”, zegt Hugo Gastkemper, directeur van RIONED. Gemeenten investeerden in 2015 225 miljoen in het bestrijden van wateroverlast, 25 miljoen meer dan een jaar eerder.

“De grootste aanjager van die maatregelen zijn de feitelijke buien: we ondervinden aan den lijve dat het anders moet. Je ziet wel steeds meer discussie ontstaan: waar laten we het water? We ontkomen er niet aan daar ook de waterberging op particulier terrein bij te betrekken. Het voorkeursbeleid van de wet ís overigens al dat hemelwater op het eigen terrein wordt afgevoerd, maar in de praktijk gaat het meestal via de regenpijp naar het riool. Gemeenten, burgers en waterschappen moeten in gesprek om tot een gezamenlijke aanpak te komen. Eén maatregel is vaak niet genoeg.”

Sommige gemeenten verplichten burgers om regenwater op de eigen grond af te voeren, al dan niet met subsidies voor bijvoorbeeld groene daken of waterberging. De verschillen tussen gemeenten daarin zijn volgens Gastkemper geen probleem. “Door die verscheidenheid kan het probleem juist doelmatig aangepakt worden: op een manier die past bij de lokale situatie.”

De Monitor gemeentelijke watertaken is hier te downloaden.

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.