secundair logo knw 1

Van zeer kleine tot zeer grote risico's op waterkaart BlueLabel

De inwoners van Rotterdam kunnen binnenkort met behulp van BlueLabel zien hoe groot het gevaar is dat hun woning onderloopt bij een hoosbui. De risicoscan geeft tot op de vierkante meter inzicht in overlast door regenwater.

De digitale service BlueLabel is vandaag gelanceerd door verzekeraar Achmea, ingenieursbureau Royal HaskoningDHV en wateradviesbureau Nelen & Schuurmans. De scan geeft op het niveau van gebouwen en straten aan wat de gevolgen van extreme regenval zijn. Er wordt een risicolabel van A tot en met E gehanteerd, waarbij A staat voor een zeer laag risico (groen) en E voor een zeer hoog risico (rood). De initiatiefnemers spreken van de eerste waterkwetsbaarheidsscan ter wereld die op de vierkante meter inzicht geeft in regenwateroverlast.

De bedoeling is om mensen meer bewust te maken van de gevaren en hen indien nodig aan te zetten tot actie, zoals het verwijderen van tegels uit de tuin of het plaatsen van een regenton. Ook gemeenten en bedrijven kunnen met behulp van BlueLabel gericht maatregelen nemen op kwetsbare plekken. De scan kan helpen bij de uitvoering van de stresstest door gemeenten. “We zetten innovatie en digitalisering in om een duurzame impact op de leefomgeving te creëren”, zegt CEO Erik Oostwegel van Royal HaskoningDHV.

De gemeente Rotterdam gaat als eerste gemeente de digitale service gebruiken. Programmamanager Johan Verlinde van het Rotterdam Deltaplan Water omschrijft BlueLabel als één van de instrumenten om met inwoners en bedrijven te communiceren en hen actief te betrekken. “Zulke slimme, digitale oplossingen helpen Rotterdam verder klimaatbestendig te worden. Daardoor wordt het aantrekkelijker om in onze stad te wonen en te werken.”

BlueLabel is beschikbaar voor heel Nederland. De initiatiefnemers willen ook andere klimaatvariabelen die een risico kunnen opleveren, opnemen in de scan. Te denken valt aan hitte, droogte en andere vormen van overstroming dan regenwateroverlast.

Lees meer over BlueLabel

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

Geachte redactie, ik ben verheugd dat eindelijk het besef is dat het klepelbeleid nu ter discussie is gesteld. Ik heb bij waterschap Hollandse delta al jaren als bestuurslid aangedrongen om het klepelen alleen als noodzaak te gebruiken. Ook heb ik div gesprekken gehad met SBB mbt klepelen in de duinen van Ouddorp waarbij de structuur volledig werd vernield. Dit jaar is eindelijk door beherende organisatie alleen maar gemaaid en wel in oktober waar mi de hele natuur in dit duingebied mee is geholpen. Het waterschap heeft nu ook bepaald dat klepelbeleid op de schop moet en in de toekomst alleen maar met maaibeleid mag worden uitgevoerd. Dus goed resultaat waar ik blij mee ben. Dit is natuurbehoud zoals het moet.
@JWBoehmerSommige desinformatie is te simplistisch om op te reageren. Zelfs citeren van een nieuwsbericht blijkt lastig (aanpak van dijken is lang niet altijd verhogen). Instabiliteit en kans op zettingsvloeiing worden ook aangepakt. Daarmee wordt ook de invloed van zee en maan beperkt, maar dan wel op basis van logische en bewezen relaties ipv dubieuze, onwaarschijnlijke en onbewezen hypotheses. Oei, toch gereageerd. Dom van me. Ik kan dit beter negeren.
Het zou me niet verbazen als ze me een keer komen halen omdat ik de verkeerde dingen beweer  - volgens de VLOEK van ZEE en MAAN en Jan Willem Boehmer..auteur Jongedijk Bijv.  op pag 5 over “Het ophogen van dijken (€15mln/km over 800 km vlgs HWBP) vergroot alleen maar het gevaar: Hoe hoger de dijk hoe groter het aantal slachtoffers”. Voor het uitdiepen van vaarwegen (meer Ruimte voor de Rivier) geldt hetzelfde: Hoe groter, (dieper én breder) de badkuip hoe groter het overstromings gevaar en hoe groter ook hierbij het aantal slachtoffers”. Ik vrees dat ik daarmee het gezag erger heb geïrriteerd dan Zwagerman deed met haar verkeerde opmerking over “de kerf”. Ik heb nooit gedacht dat het zou gebeuren: Nou zijn we klaar met je”
Even terug denken in de tijd: waarvoor waren dijken ook al weer uitgevonden? Dat was -vroeger- om ons tegen het water te beschermen. Nu gaan we buitendijks bouwen, dus is de vraag:  is dat water dan weg? Nee, dat moet juist nog komen , en,  als dat echt komt -misschien pas volgende eeuw- dan helpt dat dijkje toch ook niet meer, alle inspanningen van dijkversterkingen ten spijt.
Een goede actie van de UvW. Logisch zou nu ook zijn om een vergelijkbare brief naar de regering te sturen ten aanzien van het verbieden van bestrijdingsmiddelen en te veel aan mest.