secundair logo knw 1

Van zeer kleine tot zeer grote risico's op waterkaart BlueLabel

De inwoners van Rotterdam kunnen binnenkort met behulp van BlueLabel zien hoe groot het gevaar is dat hun woning onderloopt bij een hoosbui. De risicoscan geeft tot op de vierkante meter inzicht in overlast door regenwater.

De digitale service BlueLabel is vandaag gelanceerd door verzekeraar Achmea, ingenieursbureau Royal HaskoningDHV en wateradviesbureau Nelen & Schuurmans. De scan geeft op het niveau van gebouwen en straten aan wat de gevolgen van extreme regenval zijn. Er wordt een risicolabel van A tot en met E gehanteerd, waarbij A staat voor een zeer laag risico (groen) en E voor een zeer hoog risico (rood). De initiatiefnemers spreken van de eerste waterkwetsbaarheidsscan ter wereld die op de vierkante meter inzicht geeft in regenwateroverlast.

De bedoeling is om mensen meer bewust te maken van de gevaren en hen indien nodig aan te zetten tot actie, zoals het verwijderen van tegels uit de tuin of het plaatsen van een regenton. Ook gemeenten en bedrijven kunnen met behulp van BlueLabel gericht maatregelen nemen op kwetsbare plekken. De scan kan helpen bij de uitvoering van de stresstest door gemeenten. “We zetten innovatie en digitalisering in om een duurzame impact op de leefomgeving te creëren”, zegt CEO Erik Oostwegel van Royal HaskoningDHV.

De gemeente Rotterdam gaat als eerste gemeente de digitale service gebruiken. Programmamanager Johan Verlinde van het Rotterdam Deltaplan Water omschrijft BlueLabel als één van de instrumenten om met inwoners en bedrijven te communiceren en hen actief te betrekken. “Zulke slimme, digitale oplossingen helpen Rotterdam verder klimaatbestendig te worden. Daardoor wordt het aantrekkelijker om in onze stad te wonen en te werken.”

BlueLabel is beschikbaar voor heel Nederland. De initiatiefnemers willen ook andere klimaatvariabelen die een risico kunnen opleveren, opnemen in de scan. Te denken valt aan hitte, droogte en andere vormen van overstroming dan regenwateroverlast.

Lees meer over BlueLabel

 

Typ je reactie...
Je bent niet ingelogd
Of reageer als gast
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Laat je reactie achter en start de discussie...

(advertentie)

Laatste reacties op onze artikelen

@Almer BolmanEens Almer, de laatste twee kalenderjaren waren uitzonderlijk, extreem nat. En enkele jaren daarvoor extreem droog. Het lijkt er echter op dat wateroverlast eerder een reden is om in actie te komen dan droogte. De flanken van de Veluwe (en de beken aldaar) reageren zeer snel op natte en droge perioden omdat -zoals je weet - de reservoircoëfficiënt daar gering is. Daarom is mijn plan om juist niet op de flanken - dat heeft geen zin - maar op de hoge delen (daar is de genoemde coëfficiënt groot en de grondwaterstand diep) de grondwateraanvulling te vergroten, ofwel door vermindering van de verdamping ofwel door gecontroleerde (!) infiltratie van perfect voorgezuiverd rivierwater. Het doel is te bereiken dat beken en sprengen weer hóger op het massief ontspringen en langer water voeren. Dat zal een enorme boost geven aan natuur en biodiversiteit. Het kwelwater naar de beken is overigens geen infiltratiewater, het is en blijft geïnfiltreerd regenwater. Als we in hoge delen van de Veluwe water infiltreren, kiest dat een diepe, uitermate lange, langzame weg naar de randen van de Veluwe waar het pas na eeuwen - misschien zelfs millennia - opkwelt.
Als we verdroging aanpakken (let op: Nederland heeft daartoe een verplichting) kán inderdaad grondwateroverlast de kop opsteken. Je spreekt over ‘totale onbeheersbaarheid van de grondwaterkwantiteit’. Dat snap ik niet. De infiltraties zijn juist uitermate gecontroleerd, ook kwantitatief. Overlast en droogte op de flanken ontstaan zeer snel door overvloedige regen of juist het gebrek daaraan. Overlast door infiltraties in de hoge delen – als het al optreedt - ontstaat echter niet ‘over night’, dat duurt jaren. Als - en voor zover - infiltraties de oorzaak zijn, dreigende overlast kunnen we perfect monitoren en heel effectief bestrijden door het sturen van de infiltraties of door zeer lokaal grondwater te onttrekken. Dat maakt ook nog eens prima bronnen beschikbaar. Het waterbedrijf zou water moeten winnen waar overlast dreigt, bij voorkeur niet daar waar verdroging het gevolg is.

Willen jullie eens kijken of een EU commissaris voor water niet een goed plan zou zijn. Dan komt er een structurele aanpak in Europa en kan het economische plaatje ook beter ingepast worden. Vooruit kijken is slimmer en gunstiger.
Met alle respect, maar ik kan me weer niet aan de indruk onttrekken dat hier oneigenlijk "behoud" van...ja van wat...? een heel belangrijke rol speelt vanuit oa. Rijkswaterstaat. Nogmaals kijkend naar het totale project van Ir. Lely en de doordachte gevolgen van eea. moeten we dit derde grote inpolder traject gewoon oppakken om meer balans te verkrijgen in alles. En no1, meer woningbouw ruimte wordt er in een klap mee opgelost! Anders mag men aan inpoldering Dogeland gaan denken in de Noordzee..., want we moeten hoe dan ook meer land erbij krijgen om alle problemen op te lossen.  
Is het niet van-den-zotten-in-het-kwadraat dat de rechterlijke macht de overheid moet veroordelen tot het naleven van de door haar zelf gemaakte wetgeving?
"En zij vreesden met groote vreeze!"  staat er in de Bijbel. Wat een negatief stukje. De rechter heeft een dwangsom opgelegd voor 2030. Minister Wiersma heeft nog even de tijd om met een oplossing te komen.